​Tuffare start i årets Göteborgsvarv

​Tuffare start i årets Göteborgsvarv

Göteborgsvarvsveckan inleds på tisdagskvällen med Trailvarvet. Trenden från förra året håller i sig, banorna i natursköna Änggårdsbergen tuffas till för att ge ett ännu roligare och trevligare lopp och antalet anmälningar till Trailvarvet ökar.

– Vi har flyttat delar av banan från grus och asfalt till stigar. Det blir också längre utförslöpor, allt för att ge mer av upplevelse och äventyr, säger tävlingsledaren Joel Språng.

Ett nytt, tufft spurtpris har också införts, Tripnet Backsprint. En annan nyhet är att det i år blir flera olika startgrupper, där löparna själva väljer i vilken man vill starta.

– Det är för att undvika att det blir trängsel när löparna kommer till stigarna.

Förändringarna gäller inte bara löpslingan på 11,5 kilometer utan även för promenadklassen.

– Det blir mer promenad bland träd och blommor istället för på asfalt. Det tror vi ska ge fler och bättre upplevelser. I Botaniska finns också ett vägval, man kan välja endera utsikt eller att promenera bland blommorna och träden.

Dessutom underhåller ett jazzband i Örtagården.

– En liten skön extra upplevelse. Vi har också lagt in en vätskestation även i Botaniska.

Redan nu är fler anmälda än ifjol och det ser ut att bli över 1200 deltagare i årets lopp, vilket innebär rekorddeltagande i Trailvarvet.

– Trenden håller i sig, löpare som söker upplevelse och äventyr istället för att jaga en tid blir fler för varje år.

Även i år är det till Trailvarvet, till skillnad från de flesta andra lopp, lika många kvinnor som anmält sig som män.

– Just nu är ungefär 50 procent av de anmälda kvinnor, berättar Joel Språng.

Trailvarvet genomförs den 14 maj med start kl 18.00 vid Björngårdsvillan i Slottsskogen, Göteborg.

Fler upplysningar:
Göran Byhlin, pressansvarig 070-559 02 37
Joel Språng, tävlingsledare, Trailvarvet, 070-406 15 70

Foto: Jim Berg (Trailvarvet 2018)