​Tusentals springer in våren i fri fart!

​Tusentals springer in våren i fri fart!

Idag var det full fart på Mantorp Park. Imorgon är det dags för race i Frihamnen i Göteborg. Förra helgen var det fri fart som gällde i Borås, Helsingborg och Uddevalla. Drygt fyratusen löpare gör under våren sitt bästa för att springa till sig en bra tid på milen. Med nio veckor kvar till GöteborgsVarvet är det dags att skaffa sig en bra startposition i världens största halvmaraton.

Över 60 000 löpare anmäler sig årligen till GöteborgsVarvet. Löparna seedas in i olika startgrupper som släpps iväg med några minuters mellanrum, under tre timmar. Var löparna placeras i startfältet avgörs genom seedning baserat på om hen sprungit GöteborgsVarvet tidigare, deltagit i GöteborgsVarvet Seedningslopp eller om hen har uppnått speciella kvaltider på halvmaraton eller maraton.

Seedningsloppen mäter 10 km och är öppna för alla, oavsett om man siktar på GöteborgsVarvet eller ej, och är för många ett bra tillfälle att testa hur det är att tävla och känna på formen.

Till GöteborgsVarvet Seedningslopp i Frihamnen i Göteborg imorgon, som är det sista av 20 seedningslopp som arrangerats under det senaste året, är över 2 200 löpare föranmälda. Starten går den 20 mars kl 13:00, efteranmälan och nummerlappsutdelning är öppen från kl 10.

Den 20 mars är också sista dag för att lämna in uppnådda och godkända seedningsresultat från andra lopp till GöteborgsVarvet.

GöteborgsVarvet Seedningslopp Göteborg 20 mars - tävlingsinformation
Resultat GöteborgsVarvet Seedningslopp
Fullständiga seedningsregler

Foto: Desiré Östergren, Mantorp Park 19 mars 2016.