​Nu släpps biljetterna till Hästföretagarforum

- Ämnena spänner från kundvård till sjukförsäkringar, nya landsbygdsprogrammet, nytänkande ridskolor och Kina som exportmarknad. Dessutom kommer Stig H och Karin Johansson och berättar om sitt företagarliv i hästnäringen, säger Marie Lundmark, projektledare för Hästföretagarforum 2015.

Under 2015 års forum är det framför allt hästföretagare som står på scenen och delar med sig av sina tips och erfarenheter i olika ämnen. Brunmåla hästklinik kommer till exempel att berätta om hur de jobbar med kundvård på ett smart sätt, medan Tobias Hansson från Västra Hoby stuteri berättar om resan som gjort familjeföretaget till ett av Sveriges mest hyllade stuterier.

Deltagarna kommer också att få träffa Kvarnbacka islandshästar, som ser affärsutvecklingsmöjligheter där andra ser problem. En annan riktigt spännande punkt är möjligheterna med landsbygdsprogrammet. Här kommer LRF att bjuda på en inspirationsresa i hur några hästföretag utvecklat sina verksamheter inför framtiden.

Morgondagens ridskola – och dagens!
Sedan några år tillbaka har Vinnova varit partner till Hästföretagarforum, vilket nu resulterat i flera spännande forskningsprojekt kopplade till näringen. Under årets forum får vi några smakbitar på vad som är på gång och hur det går. Bland annat forskar SP (Sveriges Tekniska Forskningsinstitut) om morgondagens ridskola.

Arbetsgivaransvar och försäkringar
I år finns också ett intressant block om arbetsgivaransvar med i programmet. Här ryms både rättigheter och skyldigheter som arbetsgivare och arbetstagare, men också vikten av att vara rätt försäkrad. Deltagarna får bland annat träffa Agneta, som driver seminstation i Dalarna, och som plötsligt blev allvarligt sjuk. Konsekvenserna blev stora, men hade kunnat mildras med rätt försäkringar, visar Länsförsäkringars genomlysning.

Extra allt i Göteborg
Som vanligt ingår ryttarnas fria morgonträning, all mat och förtäring, samt inträde till EuroHorse i biljetten till Hästföretagarforum, som är avdragsgill för företagare.Dessutom har forumets deltagare möjlighet att köpa biljett till torsdagkvällens föreställning under Gothenburg Horse Show för bara 60 kr, vilket är nytt för i år.

Fullständigt program hittar du här

• hästföretagarforum