Peder Fredricson segrade i omgång två av Longines FEI World Cup™ Final

32 av världens bästa hoppryttare tog sig an en tuff bana med både höga och breda hinder på upp till 160 centimeter. Första deltävlingen, en tidshoppning, som genomfördes på torsdagskvällen gav startordningen till omgång två som reds på fredag eftermiddag. Banbyggaren Santiago Varela hade byggt en svårare bana som utmanade de taggade ekipagen.

Förutsättningarna är bra sa förbundskapten Henrik Ankarkrona under bangången innan klassen började, det är en tuff bana som ställer höga krav då hindren kommer snabbt på. De svenska ryttarna har med sig fina rundor från i går så det finns alla chanser att det ska gå bra för dem idag.

Allra först ut var den svenskfödda skäckfärgade hästen Life is Beautiful från Japan med sin ryttare Shino Hirota. De har med sig egen hejarklack hemifrån som stöttade med flaggor och jubel från läktaren. Först ut av svenskarna var Irma Karlsson på Ida van de Bisschop som fick 8 fel i gårdagens tidshoppning. Till publikens jubel red hon i arenan men tyvärr tog det slut för deras del, på tävlandet i världscupen för denna gång, efter två stopp på hinder nummer åtta som var en kombination. Första ekipage att rida felfritt blev Max Kühner på sin fantastiska hingst Chardonnay. Nästa ryttare Ludger Beerbaum upprepade bedriften och säkrade därmed att publiken fick se en omhoppning.

Tyvärr fick vi inte se Henrick von Eckermann i omhoppningen eftersom han och Mary Lou förargligt petade en bom på sista hindret i trekombinationen. Peder Fredricsson sparade på H&M All-In och red Catch Me Not S som han ridit med framgång i Nation Cup. Peder visade att han är bäst när det gäller! Man kunde höra en knappnål falla i den fullsatta arenan under hans och Catch Me Nots runda och sedan blev jublet öronbedövande när publiken konstaterade att de också klarat sig runt felfritt och var klara för omhoppning. Regerande mästaren Beezie Madden tog sig tryggt, säkert och felfritt runt banan och även hon säkrade en plats i omhoppningen. Sist startade gårdagens speedhoppvinnare schweizaren Steve Guerdat på Alarmo som tyvärr petade en bom och fick fyra fel.

Det blev till slut åtta som gjorde upp i en omhoppning i den andra finalomgången i Longines FEI World Cup™. Gothenburg Horse Show snabba banbyggare överträffade sig själva och omhoppningsbanan stod klar efter bara en kort stund. Snabbast av alla var Sveriges Peder Fredricson på Catch Me Not S och taket lyfte nästan på Scandinavium när de gjorde en både snabb och felfri runda som tog dem upp i topp. -Jag kommer ge allt för att få stå här på söndag och bli intervjuad igen sa en leende Peder vid prisutdelningen.

De tre främst placerade i klassen:
1:a Peder Fredricson, Sverige på Catch Me Not S
2:a Eduardi Alvarez Aznar, Spanien på Rokfeller de Pleville Bois Margot
3:a Max Kühner, Österrike på Chardonnay 79

Det är oerhört litet som skiljer ryttarna åt inför söndagens finalrundor i Longiness FEI Jumping World Cup Final™,  Eduardo Alvarez Aznar, Spanien leder, Peder Fredricson ligger på en god andra plats och trea är Steve Guerdat från Schweiz. Söndagen kommer att bli mycket spännande med dubbla finalomgångar.

Fler resultat hittar du här

Här kan du läsa mer om hur tävlingen går till.