Årets stipendier utdelade

Stiftelsen Göteborg Horse Show delar varje år ut stipendier till elitsatsande juniorer och unga ryttare. I år får nio talangfulla unga ryttare och två föreningar ta emot stipendier från stiftelsen.

Det är en fälttävlansryttare, tre hoppryttare, två dressyrryttare, en distansryttare och två voltigörer som tillsammans med två föreningar får ta emot stipendierna i samband med Gothenburg Horse Show. Stipendierna möjliggörs av lotteriet som arrangeras under evenemanget varje år.

Föreningar
Skogslottens Ryttarförening

Föreningen satsar på lag och lagbyggnad. Det sker på alla nivåer från ryttare på lektionshästar till elitlag på ponny och häst. På programmet finns mental träning och teknisk ridträning.
Målet är att nå ett helhetstänkande som ska omfatta alla inblandade, tränare, ryttare, föräldrar, lagledare och hästskötare.
Föreningen vill oavsett nivå och disciplin kunna möta både framgång och motgång på ett enat sätt. Föreningens medlemmar ska vara starka som grupp och kunna stötta lag och individer. Tillsammans ska medlemmarna arbeta mot framtiden.
Stipendiet tas emot av Pernilla Blad och Anna Uhrenius.

Stora Wäsby Fältrittklubb
Föreningen har redan en rad värdeord som ger ”Stora Wäsby-andan” och en aktiv dialog.
På längre sikt lyfter det här gott uppförande, horsemanship och skapar en prestationsvänlig omgivning.
Föreningen ska utbilda ambassadörer, i första fasen är det en pilotomgång i grenen fälttävlan.
Ambassadörerna får kontinuerlig utbildning och kommer att finnas med vid träningar och tävlingar, både på banan och vid sidan av banan.
Stipendiet tas emot av Marianne Persson och Maja Williamsson.

Dressyr
Fanny Callerud
, 21 år, från Stora Höga, började rida som sjuåring på ridskola och bodde nästan heltid i stallet.
Fanny Callerud har arbetat hos sin tränare Stefan Jansson och är idag anställd som beridare hos Skillinge Dressyr.
Målen för Fanny är glasklara. På kort sikt är det att rida i svenska lagen vid NM och EM för young rider 2015 samt tampas om medalj på SM.

Isabella Tovek, 20 år, från Ätran i Halland, satsar mycket hårt för att utveckla sig själv och sina hästar.
Hon tränar för Stefan Jansson som har idel lovord över för sin ambitiösa elev. Hon har redan placeringar internationellt i young rider-klasser och satsar på mästerskap den här säsongen.
Hon tränar regelbundet och är noggrann i vardagsarbetet och kommer alltid väl förberedd och har gjort sin ”hemläxa”. Dessutom är hon en duktig tävlingsmänniska med goda nerver och alltid fokuserad till hundra procent.

Distans
Linda Johansson
, 18 år, Herrljunga, debuterade i distansritt som tioåring. Hon har ridit internationellt upp till och med fyrstjärnig nivå. Under säsongen som kommer ska hon utveckla sin ridning ytterligare och träna dressyr för dressyrtränare.
Målet på kort sikt är att rida EM för young rider 2016 och på lång sikt VM för young rider 2017 och 2019.
Hon har två yngre hästar som ska få växa in i rollen som internationella hästar.

Hoppning
Ebba Larsson
, 19 år, från Dalby i Skåne, har själv utvecklat sina hästar. Hon vill verkligen skapa sig en bra grund i sin ridning för att på lång sikt kunna ta steget till att rida som senior.
Ebba var framgångsrik redan som ponnyryttare och har bland annat vunnit Prins Carl Philips Pris. Hon har fortsatt att utvecklas som junior på häst. Hon har redan ridit hem internationella placeringar på 145-nivå. Målet på kort sikt är en plats i svenska laget till EM för young rider.

Rebecca Hallberg Fischer, 20 år, från Tygelsjö i Skåne, började tävla häst redan som 14 åring. Hon har varit i finalerna av GHS Morgondagens Vinnare 2013 och Krafft Young Rider Cup 2014.
Hon tränar för Pether Markne och Royne Zetterman och vill öka träningsdosen ytterligare. Nästa steg blir att fortsätta med träning utomlands och bli etablerad som senior.

Erika Bergqvist, 21 år, från Vittinge i Uppland, startade SM redan under B-ponnytiden. När Erika gick över till häst fick hon utbilda sina hästar själv med stöd av sina tränare. Hennes största och mest långsiktiga mål är att kunna utbilda hästarna från grunden till Grand Prix.
Ett mer kortsiktigt mål är att utveckla markarbetet och Erika har tagit hjälp av landslagsryttaren i dressyr Mads Hendeliowitz.
Målet för sommaren är att jobba och tävla i Tyskland hos Jörg Kreutzmann och skaffa sig mer rutin.

Ej på plats i Scandinavium på grund av tävling utomlands
Fälttävlan
Michaela Sandberg
, 20 år, född i Stockholm och nu boende i Oxford, England, började rida som treåring! Kärleken och intresset har hållit i sig sedan dess.
Hon har vunnit Nordiska Mästerskapet och varit med i juniorlandslagets spetstrupp.
Michaela Sandberg fortsätter att satsa på sin tävlingskarriär med talangfulla nyförvärvet Polystar och läser på distans från Oxford och ska söka in till Handelshögskolan i Stockholm nästa år. Målet är klart för denna säsong – att ta en plats till EM för young rider. Inför denna utmaning tar Michaela hjälp av bland annat Emile Faurie, Tiana Coudray och Jay Halim, och inte minst Anne Persson, landslagsledare för svenska ungdomsryttarna.

Voltige
Ella Filippa Velander, 17 år, från Flyinge, har i fem år tillhört landslaget och tillhör Svea Voltige. Har rader av SM- och NM-medaljer. Ella Filippa var med i det svenska laget som var femma på VM i Caen, Frankrike 2014.
Inför 2015 har hon satt målet att vara med i det svenska laget vid EM i Aachen, Tyskland. På lång sikt vill Ella Filippa bli rankad på topp tio-listan i Europa.
Hon siktar på att få träna för världsmästaren Jaques Ferrari.

Natalie Brixland, 21 år, från Malmö, tillhör Svea Voltige och var med i det svenska VM-laget i somras.
Hon brinner för sin lagidrott och har efter gymnasiet läst idrott och psykologi.
Målet är att Sverige ska ta medalj vid EM i Aachen i sommar. Hon vill förbättra sin och lagets teknik. Nu satsar hon även på att träna upp ytterligare två hästar för att kunna avlasta Achim som varit lagets häst några säsonger. Hon studerar i Helsingborg och siktar på att pendla till lagets träningar.

Stipendierna delades ut av Svenska Ridsportförbundets ordförande Anders Mellberg och Tomas Torgersen, tävlingsledare på Gothenburg Horse Show.

Stipendierna varje år är möjliga tack vare lotteriet under Gothenburg Horse Show.

Gothenburg Horse Show | 25 februari - 1 mars 2015www.gothenburghorseshow.com

Tomas Torgersen