Gothenburg Horse Show dubblar sin satsning på ungdomar!

Förra året var det premiär för Sverigeponnyn. I år väljer Gothenburg Horse Show och Svenska Ridsportförbundet att fördubbla cupens antal kval, från tidigare sex deltävlingar till tolv, så att fler unga ryttare ska få möjlighet att tävla om de åtråvärda finalplatserna i Scandinavium under Gothenburg Horse Show. Storsatsningen på ponnyhoppning där ryttare mellan 12 och 18 år deltar med sina C-ponnyer tar alltså ytterligare ett steg framåt.

– Det här är ett led i vårt arbete att bredda ridsporten bland unga i hela landet. Genom att fördubbla antalet kvaltävlingar hoppas vi kunna ge fler chansen att nå sin dröm om att få rida in på ett fullsatt Scandinavium, säger Tomas Torgersen på Got Event, tävlingsledare för Gothenburg Horse Show.

Även Got Events nya projektledare för Gothenburg Horse Show, Patrik Fredriksson, är mycket glad över att Sverigeponnyn kan utvecklas i år.

- Vi jobbar hela tiden strategiskt och långsiktigt tillsammans med Ridsportförbundet för att främja utvecklingen av unga ryttare. Det är viktigt för oss som arrangörer och det ligger i Got Events och staden uppdrag. Vi använder världsevenemanget Gothenburg Horse Show som en plattform för att nya talanger ska få möjlighet att tävla inför fullsatta läktare. Förhoppningsvis ska detta ge en kick och erfarenhet för ryttarna i sin strävan att bli ännu bättre .

Förra året deltog hela 345 ekipage under deltävlingarna och vinnare blev Tiffani Ling från Nääs Hästsportförening på ponnyn Jessie.

– Det är en jättekul tävling med väldigt goa banor. Det betyder väldigt mycket för mig att ha vunnit den, säger Tiffani Ling, Sverigeponnyns första vinnare någonsin.

Övriga tävlingar under Gothenburg Horse Show som riktar sig till unga ryttare är Lövsta Future ChallengeKRAFFT Young Rider Cup samt Morgondagens Vinnare

Fakta:
Kvalen hålls över hela landet, från Skabersjö i syd till Luleå i norr, och de första kvaltävlingarna startar redan nu under hösten. Vid 2–20 startande ekipage går ett ekipage till semifinal, vid 21–40 två, vid 41–60 tre och vid 61 eller fler deltagare går fyra stycken till semifinal. Max 80 startande får delta per kval. Semifinalen rids den 21 februari och den 24 februari utses vinnaren i finalen under Gothenburg Horse Show.

Kval 2017:
V.42 Skabersjö RF
V.43 Högbo RK
V.45 Luleå RK
V.46 Rappestads RK
V.49 Jönköpings FK

Kval 2018:
V.1 Helsingborgs FK
V.2-4 Södertälje RK
V.4 Billdals RK
V.4 Umeå RF
V.5 Borås FK
V.6 Kalmar HK
V.6 Sundsvalls RK
Semifinal 2018:
V.8, 21/2, Gothenburg Horse Show
Final 2018:
V.8, 24/2 Gothenburg Horse Show

Kvalplatser och tider kan komma att ändras efter beslut av SvRF.

För mer information kontakta:
Tomas Torgersen, tävlingsledare Gothenburg Horse Show, tomas.torgersen@gotevent.se, 031-368 44 53

Josefine Lagerström Pollak, marknadskoordinator Gothenburg Horse Show, josefine.lagerstrom.pollak@gotevent.se, 031-368 44 81