(Smittskydds)Meddelande till alla ryttare och deltagare under Gothenburg Horse Show

Ska du tävla eller på annat sätt delta med din häst på Gothenburg Horse Show? Du behöver då inom de närmaste dagarna kontrollera din hästs/dina hästars hästpass vad gäller vaccinationsintyg för influensa. Vid ankomsten till tävlingarna får den senaste influensavaccinationen inte vara äldre än sex månader, d.v.s. utförd senast 2 oktober vid ankomst 2 april.

Beslutet fattades på fredagen av Gothenburg Horse Shows tävlingsledning i samråd med internationella ridsportförbundets chefsveterinär Göran Åkerström. Syftet är att som en försiktighetsåtgärd stärka smittskyddet på meetinget.

-Tidsgränsen motsvarar standardreglementet på internationella tävlingar, men gäller i år på GHS också deltagare i SWB Trophy, Morgondagens Vinnare, Sverigeponnyn, Mounted Games samt showhästarna, säger GHS tävlingsledare Tomas Torgersen.

Om din häst vaccinerades för mer än sex månader sedan finns det ännu tid att vaccinera om, men absolut senast en vecka före ankomst. Tänk också på att karenstiden för vaccination är en vecka, då hästen inte får tävla eller delta i tävlingssmässig träning.

Gothenburg Horse Show är en av världens ledande inomhustävlingar i ridsport och är ett evenemang som återkommer årligen. Sedan starten våren 1977 har över 3 miljoner hästälskare besökt evenemanget. Det är ett samarrangemang mellan Got Event och Svenska Ridsportförbundet tillsammans med Internationella Ridsportförbundet, FEI.

2019 års tävlingar genomförs mellan den 3-7 april.