Svenske mästaren klar för Gothenburg Horse Show

Ytterligare två svenska ryttare är klara för Gothenburg Horse Show 21-26 februari.
Det är regerande svenske inomhusmästaren Robin Ingvarsson, 28, från Varberg och Charlotte Mordasini, 29, bosatt i Frankrike, men tävlar för Enköpingsklubben Jump Club.

- Det känns bra med två formstarka ryttare, sa förbundskapten Henrik Ankarcrona när han presenterade duon under torsdagen.
Robin Ingvarsson är långt ifrån debutant i Scandinavium. Han har ridit både som junior i Morgondagens Vinnare och som Young Rider i Krafft Young Rider Cup.
- Jag red faktiskt nuvarande Sverigeponny först av allt. Två gånger till och med. Så jag har ridit på Scandinavium åtta år, berättar han glatt.
I år känns det extra bra att få rida som senior. Pappa Per kommer för första gången att tävla i Scandinavium.
Han ”Groomar” är burkslav på Fredrik Perssons fyrspann i världscupfinalen.
- Så det passar väl bra att vi gör Gothenburg Horse Show tillsammans.

Sedan tidigare har Jerringprisvinnaren och OS-silvermedaljören Peder Fredricson, Henrik von Eckermann, Malin Baryard Johnsson, Rolf-Göran Bengtsson och Douglas Lindelöw alla fått klartecken.
- Dessutom får fem U25 ryttare chansen. Tre kvalar via Lövsta Future Challenge och så har vi två wild card att dela ut till just U 25-ryttare. Så vi har 15 svenska ryttare med under Gothenburg Horse Show, berättar förbundskapten Ankarcrona.

Sverige har tio platser till de femstjärniga hoppklasserna. Sex svenska ryttare får en plats i söndagens världscupomgång, Longines FEI World CupTM Jumping, där totalt 40 ryttare startar. Resterande fyra svenskar kan kvala via fredagens 150-hoppning.
Hoppryttarna rider om närmare 4,5 miljoner svenska kronor under Gothenburg Horse Show.

Henrik von Eckermann ligger bäst till av svenskarna på världscuprankingen. Han har 39 poäng och ligger på 14:e plats. Gothenburg Horse Show är den sista omgången i den västeuropeiska ligan innan världscupfinalen i Omaha, USA 27 mars - 2 april.

Gothenburg Horse Show 21-26 februari 2017 – med Longines FEI World CupTM Jumping, FEI World CupTM Dressage och FEI World CupTM Driving Final m.m.

Program och biljetter

Arrangörens hemsida

• hoppning

Gothenburg Horse Show är ett årligen återkommande evenemang i Göteborg och en av världens tre största inomhustävlingar för ridsport. Sedan starten våren 1977 har över 2,5 miljoner hästälskare besökt evenemanget. Det är ett samarrangemang mellan Got Event och Svenska Ridsportförbundet tillsammans med Internationella Ridsportförbundet, FEI.

2017 års tävlingar genomförs mellan den 21 - 26 februari.