En halv miljon till nya affärsidéer

Nyhet   •   Feb 05, 2013 14:21 CET

En halv miljon kronor för att entreprenörer ska verifiera och utveckla sina affärsidéer. Det finns nu tillgängligt i Gothia Science Park.
- Det är otroligt viktigt att vi får denna möjlighet att stötta företagare i samarbete med Sparbanksstiftelsen Alfa och Swedbank, säger Per-Arne Lundberg, inkubatorchef i Gothia Science Park i Skövde.

De nya medlen kommer att kunna sökas av företagare i GSP Inkubator eller idéägare som går Entreprenörskapsprogrammet på Högskolan i Skövde.
- Dessa medel ger oss möjlighet att stötta entreprenörer i tidig fas. Vi kommer att kunna ge 4-10 entreprenörer per år riktat stöd för att de ska göra en första professionell prövning av sitt affärsidéprojekt och förutsättningar att bedöma dess genomförbarhet. Helt enkelt om det finns ett behov av produkten på marknaden, säger Per-Arne Lundberg, Gothia Innovation AB.
- Det är viktigt för oss att stödja företag. Och Gothia Innovation är lämplig som förmedlare av dessa medel som syftar till att främja nya företag på den marknad vi verkar, säger Christina Helenius, företagschef på Swedbank Skövde.
Att den här typen av pengar är värdefulla råder ingen tvekan om. Gothia Innovation har, genom en tidigare donation på en miljon kronor från Sparbanksstiftelsen Alfa, haft möjlighet att dela ut verifieringsmedel till företagare. En av dem som tilldelades medel i juni 2008 är Johan Hellberg, studio manager på Pieces Interactive, vars företag erhöll 100 000 kr.
- I det skede vi befann oss då var pengarna i kombination med stödet i GSP Inkubator avgörande för vår överlevnad och fortsatta verksamhet, säger han.
Nu är företaget stabilt och på väg att ge ut ännu ett spel.
- Leviathan Warships är utannonserat och kommer att släppas senare i vår. Även detta spel är en frukt av att vi sitter i GSP. Vi fick möjlighet att pitcha spelidén för den svenska utgivaren Paradox Interactive när de var på plats här, inbjudna av GSP Inkubator, säger Hellberg.
Per-Arne Lundberg ser fram emot många ansökningar för att få tillgång till de nya verifieringsmedlen.
- Utgångspunkten är att dela ut cirka 100 000 kr per år, men självklart ska pengarna göra nytta så fort som möjligt. Det innebär att om vi får många ansökningar om bra idéer är vi inte begränsade till 100 000 kr per år. En nyhet med de nya medlen är för övrigt att vi gärna ser att entreprenörer som tilldelas detta stöd kan återgälda till vår fond när företaget är uppe och snurra och är lönsamt. Därmed skulle vi få möjlighet att hjälpa än fler idéägare, slutar Lundberg.