Handbok för möten med telepresence

Nyhet   •   Jun 26, 2013 07:59 CEST

Nu är Handbook Telepresence levererad. Den är ett av delresultaten i projekt SPWW, ett EU-finansierat projekt som Gothia Innovation AB och flera andra företag i Gothia Science Park deltagit i.
- Vår del har bland annat varit att ta fram en metodhandbok för digitala möten och en mjukvara för processledning, säger Åsa Björk.

SPWW är ett tvåårigt projekt som arbetat med bland annat mötesmöjligheter digitalt på distans.
- Vi har utvecklat, testat och verifierat såväl teknik som metodstöd för att kunna genomföra effektiva möten då deltagarna är geografiskt åtskilda.
I projektet har det medverkat representanter från Polen, Tyskland, England och Sverige.
- Vårt huvudfokus har varit att studera hur våra metoder, processer och visualiseringsverktyg kan integreras och användas i digitala möten och konferenser. Det är resultaten av det arbetet som nu publiceras i en handbok. Vi har även utvecklat en egen mjukvara för att kunna kombinera processledning och dokumentation under ett mötes gång.
Den tredje delen som Gothia Innovation arbetat med är att identifiera kritiska och avgörande förutsättningar för att skapa nätverk och kluster som kan underlätta företags internationalisering på nya marknader.
- Några av de viktigaste lärdomarna är att denna form av nätverk och samarbete måste vara dynamiska och generera samsyn kring visualisering av exempelvis affärskoncept och affärsmodeller. Det krävs också en tät och kontinuerlig kontakt som kan bygga upp förtroende mellan aktörerna, slutar Åsa Björk.

Kort om projektet
Det arbete som Gothia Innovation AB gjort är en del i projekt Science Parks Without Walls som finansierades av Västra Götalandsregionen och EU-programmet Interreg IVC. Resultaten, nya digitala mötesmöjligheter och metodhandboken ska användas för att vidareutveckla innovationsmiljön Gothia Science Park och underlätta möten på distans för företag i miljön och i Skaraborg samt för forskare på Högskolan i Skövde.