Ambassadörer från hela världen besöker Skövde och Gothia Science Park

Pressmeddelande   •   Maj 31, 2016 16:31 CEST

Den 3 juni får Skövde besök av 57 utländska ambassadörer, varav 48 är stationerade i Sverige.

Utöver ambassadörerna kommer statssekreterare Oscar Stenström, talman Urban Ahlin och Landshövding Lars Bäckström samt kanslipersonal från Utrikesdepartementet att delta vid besöket. Besöket arrangeras av Utrikesdepartementets avdelning Protokollet, som bland annat ansvarar för utländska ambassader, konsulat och internationella organisationer i Sverige.

Skövde kommun är tillsammans med Gothia Innovation AB, företaget som driver och utvecklar Gothia Science Park i Skövde, värd för delar av besöket och kommer presentera staden Skövde i samband med lunchen. Under besöket i Skövde kommer ambassadörerna besöka P4 Regementet, Volvo Cars, Gothia Science Park och Högskolans institution för informationsteknologi.

– Det är väldigt roligt att få ett så stort internationellt besök till Skövde. Det är ett unikt tillfälle att visa upp bredden som finns i Skövde, med alltifrån tillverkningsindustrin till innovation och forskning inom helt nya branscher, säger Katarina Jonsson (M), kommunstyrelsens ordförande i Skövde.

– Jag ser med stolthet fram emot att få visa upp min hemstad inför de utländska ambassadörerna. Hela Skaraborg har mycket att visa upp, säger Oscar Stenström, nyutnämnd statssekreterare hos EU och handelsminister Ann Linde.

Oscar Stenström är uppvuxen i Skövde och var bl.a. ledamot i Skövde kommunfullmäktige år 1994-2000.

Dagsprogram

P4, presentation av regementet och visning av Stridsvagn 122, Stridsfordon 90 och Bandvagn 309.

Volvo Cars Engine, guidad rundtur i fabriken

Lunch på Orangeriet

Gothia Innovation AB, presentation av GSP och av företagen Forsway, PocApp Studios, Coffee Stain Studios

Högskolan i Skövde, Institutionen för informationsteknologi med Jörgen Hansson, Jenny Brusk, Henrik Engström.

Utrikesdepartementet
Karin Nylund, presskommunikatör
E-post: karin.nylund@gov.se

Skövde kommun
Tomas Fellbrandt, kommundirektör

Anna Hartung, kommunikatör

Gothia Science Park är en teknik- och forskningspark med IT-profil som drivs och utvecklas av Gothia Innovation AB. Gothia Science Park består av individer, verksamheter, miljöer och processer. I vår innovationsmiljö växer företag snabbare och mer uthålligt vilket bidrar till såväl regional attraktivitet som regional tillväxt. Gothia Science Parks fokusområde är IT och är kopplat till Högskolan i Skövde med spets inom dataspel, simulering, beslutsstöd och Virtual Engineering.