Dataspel ska göra skolan mer jämlik

Pressmeddelande   •   Dec 13, 2013 16:08 CET

1 650 000 kr från Post och Telestyrelsen. Det innebär att Ludosity Learnings storsatsning Cloud Island, en digital spelvärld för skolan, kan ta stora steg framåt.
– Skolan är inte jämlik idag och med vårt spel vill vi ge alla samma chans att vara delaktiga och känna tillhörighet, säger Fredrik Aldenmark, företagets vd.

Ludosity Learning är en vinnare. GSP-företaget har tilldelats 1,65 miljoner kronor i Post- och Telestyrelsens tävling Innovation för alla – Leka, Lära, Leva. Företaget tävlade med sitt serious games-projekt Cloud Island som ska revolutionera lärande och skolan.
– Vi har sett en lucka som behöver fyllas, hårdvaran i skolan är på plats, men mjukvaran är bristfällig och eller komplicerad. Vi ger skolan en helhetslösning som både lärare och elever kommer få stor användning av, förklarar Fredrik Aldenmark och fortsätter:
– Elever med särskilda behov ska inte behöva stigmatiseras genom att alltid få egna specialutvecklade läromedel. Vi satsar på att bryta den segregering som idag finns i skolan genom att alla kommer att kunna jobba med Cloud Island.
I spelet hamnar eleven i en magisk värld bestående av svävande öar som myllrar av skogar, berg och sjöar – alla fulla av hemligheter och äventyr.
– Varje ö innehåller ett samhälle som ska utvecklas genom spelets gång. Genom att klara målen i olika skolämnen kommer spelaren att öppna upp nya teknologier. Det gör att hon kan bygga ut sitt samhälle mot ett utopiskt framtidssamhälle, baserat på demokrati, jämställdhet, jämlikhet och hållbar utveckling, berättar Joel Nyström, projektledare.
Vinstsumman på 1,65 miljoner kronor finansierar utvecklingen under ett helt år.
– Det känns oerhört spännande. Nu kan vi verkligen göra en fokuserad satsning på att bygga vår sociala arena där eleverna kan få uttryck för sin kreativitet. Projektet är redan igång och samtliga utvecklare sitter på Gothia Science Park i Skövde, slutar Joel Nyström.

Mer information
Om du vill ha mer information är du välkommen att ta kontakt med Fredrik Aldenmark, vd Ludosity Learning AB, fredrik@ludosity.com eller 0733-74 84 70.

Kort om tävlingen och ytterligare en Skövdevinnare
Till tävlingen ”Leka, Lära, Leva” kom det in 43 bidrag, varav 14 fick finansiering från Post och Telestyrelsen. Totalt fördelades 17 miljoner kronor och vinnarna fick mellan 200 000 kronor och 1,7 miljoner kronor. Från Skövde noteras ytterligare en vinnare i form av Per Anders Östblad på Högskolan i Skövde. Han tilldelas medel för en studie som syftar till att utveckla ett ramverk för inkluderande dataspelsdesign. Tre spel till smarta mobiltelefoner och surfplattor skall skapas, designade på ett sådant sätt att de inkluderar spelare med synnedsättningar, dyslexi och hörselskador.

Gothia Science Park är en teknik- och forskningspark med IT-profil. Den består av verksamheter, processer, miljöer och individer. I vår innovationsmiljö växer företag snabbare och mer uthålligt vilket bidrar till såväl regional attraktivitet som regional tillväxt. GSP:s fokusområden är kopplade till Högskolan i Skövde med spets inom Simulering, Beslutsstöd samt Spel för underhållning och lärande.