Pressinbjudan: Lansering av Sveriges viktigaste mötesplats för framtidens industri

Pressmeddelande   •   Maj 23, 2016 07:00 CEST

Den 26 maj lanseras Sveriges viktigaste mötesplats för framtidens industri; en gemensam innovationsplattform som ska stärka den tillverkande industrin i Västra Götalandsregionen. Initiativtagarna bakom satsningen är Gothia Innovation AB, Högskolan i Skövde, Volvo Group Truck Operations, Volvo Car Corporation och Industrial Development Center West Sweden AB.

Satsningen är unik i sitt slag i världen. På Produktionstekniska dagen kommer de fem aktörerna lansera namnet på innovationsmiljön och presentera hur man tillsammans skapar en världsledande integrerad fysisk och virtuell utvecklingsmiljö för forskning, innovation och utbildning. I Skövde.

Media hälsas välkommen!

Tid: 08:25
(samt möjlighet att prata vidare med de fem initiativtagarna efter presentationen)

Plats: Konferensrum Insikten i Portalen, Gothia Science Park

Samma dag delas även pris ut till årets teknikstudent och årets Produktionstekniker kl. 13:00.

Medverkande från respektive initiativtagare:

Tobias Björck, Industrial Development Center West Sweden AB/Högskolan i Skövde
Thomas Nilsson, Industrial Development Center West Sweden AB
Patric Eriksson, Gothia Innovation AB
Mattias Strand, Högskolan i Skövde
Johan Ottosson, Volvo Group Truck Operations
Leif Pehrsson, Volvo Car Corporation

Gothia Science Park är en teknik- och forskningspark som drivs och utvecklas av Gothia Innovation AB. Gothia Science Park består av individer, verksamheter, miljöer och processer. I vår innovationsmiljö växer företag snabbare och mer uthålligt vilket bidrar till såväl regional attraktivitet som regional tillväxt. Gothia Science Parks fokusområde är IT och är kopplat till Högskolan i Skövde med spets inom dataspel, simulering, beslutsstöd och Virtual Engineering.