Svenskutvecklade Passpartout släpps på Steam och Gamejolt

Pressmeddelande   •   Jun 06, 2017 07:00 CEST

Foto: Flamebait Games

Svenska indiespelstudion Flamebait Games släpper Passpartout: The Starving Artist på Steam och Gamejolt.

Att komma direkt från plugget i Skövde till att släppa sitt första spel har varit en fantastisk resa som vore näst intill omöjlig utan Skövdes innovationsmiljö för dataspel. Vi är extra stolta över att bidra med ett så pass originellt koncept till spelmarknaden.” – Mattias Lindblad, VD för Flamebait Games.

Äntligen kan du leva ut din konstnärsdröm i en virtuell interaktiv teater (också känt som ett dataspel). Istället för att skapa ett konstspel utvecklade Skövdestudenterna ett spel där spelaren får skapa sin egen konst. Upptäck din inre konstnär genom att måla och sälja din konst till åsiktsstarka konstkritiker. Bli konstvärldens nästa storbegåvning eller dela samma öde som så många andra naiva konstnärer innan dig. Kommer dina verk att hyllas i ett konstmuseum eller hängas på kylskåpet?

Du börjar din resa i ett sunkigt förråd vid utkanten av Paris där du måste måla för att överleva dina vin- och baguetteräkningar. I takt med att du blir mer känd låser du upp nya, mindre sunkiga miljöer. Konst är dock subjektivt, kommer du att kunna tillfredsställa dina kunder och ändå behålla din “konstnärliga integritet”? Kommer du bli en mytomspunnen legend eller bortglömd och vilsen?

Passpartout kommer att finnas tillgängligt från den 6:e juni på Steam och Gamejolt. Du hittar spelet här: http://store.steampowered.com/app/582550/ och http://gamejolt.com/games/passpartout/111247.

Mer information

Flamebait Games är en indieutvecklare av små experimentella dataspel och spelstudion är en del av The Game Incubator i Gothia Science Park. Studion grundades i november 2016 och Passpartout är deras första kommersiella titel, en spelidé som uppstod under vintern 2015. För mer information om Flamebait Games.

Mattias Lindblad, VD för Flamebait Games

mattias@flamebaitgames.com

Pressinformation finns att hitta här

Gothia Science Park är en teknik- och forskningspark med IT-profil. Den består av individer, verksamheter, miljöer och processer. I vår innovationsmiljö växer företag snabbare och mer uthålligt vilket bidrar till såväl regional attraktivitet som regional tillväxt. Gothia Science Parks fokusområde är IT och kopplat till Högskolan i Skövde med spets inom Dataspel, Simulering, Beslutsstöd och Virtual Engineering. Gothia Science Park drivs och utvecklas av Gothia Innovation AB.