Upper House blir femstjärnigt

Hotell Upper House i Gothia Towers har tilldelats fem stjärnor av Svensk Klassificering AB.  Hotellet, som öppnades i september i fjol, är det andra femstjärniga hotellet i Göteborg.

För att uppnå en femstjärnig klassificering krävs det mycket. Bland annat en reception som är öppen under dygnets alla timmar, att det finns ett urval av kuddar, room service dygnet runt samt stryk- och tvättservice samma dag.

– Det är med stor glädje vi tilldelar fem stjärnor till hotellet. Upper House blir det femte femstjärniga hotellet i Sverige och sätter Göteborg på kartan för gäster med extra höga krav och förväntningar, säger Rikard Bergsten, vd på Svensk Klassificering AB.

Svensk Klassificering AB, som är ett dotterbolag till Visita, bedömer hotellen efter 270 olika kriterier. Idag ingår över 30 000 hotell i systemet i Sverige, Tyskland, Österrike, Schweiz, Holland, Tjeckien, Ungern, Luxemburg, Estland, Lettland, Litauen, Belgien, Malta, Danmark och Grekland samt de åländska öarna. Svensk klassificering utför även klassificering av 328 campingplatser samt auktoriserar merparten av Sveriges turistbyråer.

– Vi känner oss oerhört stolta och glada för klassificeringen som ligger väl i linje med den höga ambition vi har för Upper House - att erbjuda våra gäster absolut toppnivå inom service och kvalitet. Klassificeringen är även viktig för att nå den internationella marknaden och med ytterligare ett 5-stjärnigt hotell i Göteborg ökar vi bredden vilket gör staden ännu mer attraktiv som destination, säger Daniel Stenbäck, vd på Gothia Towers.

Om stjärnmärkningen

Sverige har idag fem femstjärniga hotell. Hotellen är:

Grand Hôtel - Stockholm
Elite Plaza Hotel - Göteborg
Sigtuna Stads Hotell - Sigtuna
Nobis Hotel - Stockholm
Upper House - Göteborg

Exempel på vad som krävs för femstjärnmärkning:
Reception bemannad 24 timmar, sviter, extra toalettartiklar på rum, badrock och tofflor, extra kuddar, urval av kuddar, bekväma sittplatser i rum, bar 7 dagar i veckan, lunch och middag 7 dagar i veckan, minibar, room service dygnet runt, bagageservice, strykservice, tvättservice samma dag, second service/turn down, mystery checking m.m.

För mer information, kontakta:

Daniel Stenbäck, VD Gothia Towers
Mail: daniel.stenback@gothiatowers.com