Ingen trafik Visby- Västervik 2015 för Gotlandsbåten AB. Laddar inför 2016.

19 nov 2014

Ingen trafik Visby- Västervik 2015 för Gotlandsbåten AB.

Laddar inför 2016.

Gotlandsbåten ABs styrelse har beslutat att skjuta upp trafikstarten för linjen Västervik – Visby som var planerad till juni 2015. Bolaget kommer nu lägga all kraft på att komma igång till sommaren 2016.

Den största anledningen till att företaget inte satsar på att vara i gång redan till nästa sommar är utmaningen med att hitta lämpligt tonnage till verksamheten. Det förut aktuella fartyget M/V Västervik är för kostsamt att ta till Sverige och ha upplagt under lång tid. Förhandlingar med den grekiska redaren har pågått hela hösten, men någon ekonomisk överenskommelse har ej träffats.

• – Det är naturligtvis ett otroligt svårt beslut att ta, säger styrelseordförande Stefan Daun, men vi måste se på företagets långsiktiga överlevnad. Vi vet att affärsidén är helt rätt och att konkurrensen gynnar prisbilden till Gotland. Därför är det ytterst viktigt att vi redan nu slår i bromsen inför nästa säsong, så vi inte på något sätt utfäster några löften som negativt påverkar besöksnäringen varken i Visby eller Västervik.

För att spara pengar kommer Gotlandsbåten AB initialt dra ner verksamheten till ett minimum för att med full kraft satsa på säsongen 2016, då man dessutom med största sannolikhet vet att det är löst med plats i Visby hamn. Gotlandsbåten AB avser att under året kontraktera annat fartyg för verksamheten 2016.

• – Vi är naturligtvis oerhört tacksamma mot Region Gotland som nu tar tag i att lösa hamnfrågan på lång sikt och öppnar upp möjligheten för konkurrerande rederier att trafikera Visby, säger Ralph Axelson vice VD för Gotlandsbåten AB. Detta ger oss extra kraft och tillförsikt att fullt ut satsa på att vara igång 2016 utan att behöva vara tveksamma huruvida vi ska få hamnplats eller inte.

Bolagets VD, Lars Meijer vill rikta ett särskilt tack och uppskattning till sina kolleger:

• – Vi har under extrema förhållanden tillsammans och med begränsade resurser, haft stora utmaningar som vi har löst. Engagemang och ambition och både vilja och förmåga att lösa utmaningarna, har varit beundransvärda, säger Meijer.

För ytterligare frågor:

Stefan Daun, styrelseordförande 073-356 58 88

Ralph Axelson, vice VD 0498-12 20 80

Lars Meijer, VD 073- 516 87 70

Presskonferens hålls 19 nov kl. 13-14.

Pressbilder finns att tillgå på Mynewsdesk/gotlandsbåten

• Gotland

Med Gotlands bästa i fokus, har Gotlandsbåten AB bildats för att utmana monopolet på färjetrafiken till och från Gotland. Företagets mål är att öka antalet besökare till Gotland med 20% de närmaste åren.

Ralph Axelson

Presskontakt VD Gotlandsbåten 0708-69 29 14