Glas är temat i årets Gotländskt Arkiv

Fornsalens förlag har den stora glädjen att för 86:e året i rad utge Gotländskt Arkiv, som också är föreningen Gotlands Fornvänners årsbok. Årets tema är glas. Detta mångfasetterade material har i flera tusen år spelat en central roll i människans liv. I hyttor och verkstäder har det blåsts och ringlats, pressats och gjutits slipats och graverats. Glasmassan har sedan i sin förädlade form kunnat sprida lyst och skålas i, spegla och krossas. Och, inte minst, skydda oss mot väder och vind i form av fönster.

Glas - Från järnåldersskärva till nutida konstglas tar sig an glaset ur en rad olika infallsvinklar, i en rikt och vackert illustrerad bok med såväl nytagna fotografier som arkivbilder. I femton artiklar belyser välrenommerade skribenter, antikvarier och forskare olika aspekter av glas på ett eller annat sätt kopplat till Gotland – från jordfynd till fönster i kyrka och bostad, via bordets glas och speglar till glas som konstnärligt uttrycksmedel.

Välkommen till pressvisning torsdagen den 4/12 kl 14.00

på Fornsalen, Strandgatan 14
, Visby

Några av författarna kommer att finnas på plats för att svara på frågor. Vi bjuder på glögg och pepparkaka!

För mer information kontakta:
Klara Waldenström, förlagsredaktör

klara.waldenstrom@gotlandsmuseum.se

Ninni Gahnström, avdelningschef Sälj & Marknads avd.
ninni.gahnstrom@gotlandsmuseum.se

• glas
  • gotländskt arkiv 2014
  • gotlands fornvänner
  • gotlands museum
  • fornsalens förlag

• Gotland

Gotlands Museum bildades 22 maj 1875 av Föreningen Gotlands Fornvänner. Då gick museet under namnet Gotlands Fornsal. Fornsalen är idag namnet på det kulturhistoriska museet.

Ninni Gahnström

Presskontakt Avd. chef Sälj och Marknad 0498-29 27 88