Gotländsk sticksöm, ny utställning om stickning förr och nu

På slutet av 1800-talet uppmärksammade en kvinna vid namn Hermanna Stengård att handstickningen var på väg att på väg att försvinna. Hon började då samla in föremål och berättelser kring dessa, använda och trasiga plagg, ibland bara små fragment.

1925 gav Hermanna ut boken Gotländsk sticksöm, för att uppmärksamma den gotländska sticktraditionen då hon ansåg att stickning var en gammal gotländsk konst värd att få fram i ljuset. Hon ville också ge de stickande gotländska kvinnorna en välförtjänt plats i historien. 2014 gavs boken ut på nytt, efterlängtad av många.

De mönster som Hermanna lyfte fram som gotländska har förekommit på många andra platser. Men oavsett om mönstren är genuint gotländska eller inte, så är stickning ett i högsta grad levande gotländskt kulturarv.

Fortfarande är stickade varor vanliga på Gotland – allt från handstickat i handspunnet garn av ull från den egna gården till industriprodukter där bara formgivning och försäljning sker på ön.

2015 är ett dubbelt jubileumsår för hemslöjden på Gotland eftersom Gotlands läns hemslöjdsförening bildades 1925, samma år som Hermannas bok kom ut. Efter Hermannas död fick föreningen hennes samling.

Nu visas hemslöjdsföreningens Hermanna-samling på Fornsalen från 23 maj - 31 december 2015 i en utställning om stickning på Gotland förr och nu.

Varmt välkommen till pressvisning onsdag den 20 maj kl. 10.00 på Fornsalen.

För mer information kontakta:
Anso Norling, Hemslöjdskonsulent
Mobil 0707-57 46 59
anso.norling@gotlandsmuseum.se

• gotlands läns hemslöjdsförening
  • gotländsk sticksöm
  • hermanna stengård
  • stickning
  • hemslöjd
  • fornsalen

• Gotland

Gotlands Museum bildades 22 maj 1875 av Föreningen Gotlands Fornvänner. Då gick museet under namnet Gotlands Fornsal. Fornsalen är idag namnet på det kulturhistoriska museet.

Ninni Gahnström

Presskontakt Avd. chef Sälj och Marknad 0498-29 27 88