GoToWork coachar Arconas rörliga arbetssätt

GoToWork erbjuder framsynta kunder stöd i processen att skapa arbetssätt och arbetsmiljöer som bidrar till kundens framgång i en hållbar värld. Vid omställning av arbetssätt krävs både en konsekvent ledning och en förståelse från alla i organisationen att det är en förändringsresa man ger sej ut på. Det var någonting Arcona tog fasta på när GoToWork engagerades för att coacha organisationen till ett aktivitetsbaserat arbetssätt i det nya kontoret.

Efter tio år på samma adress i kvarteret Taktäckaren var det så dags för Arcona att se över sin lokalsituation. Några år tidigare, när koncernföretaget Exengo bildades flyttade det in hos Arcona, vilket gjorde att de hålrum i kontorslandskapet som funnits blev fullt utnyttjade. Den flexibilitet Arcona från början haft i lokalerna åts snabbt upp av Exengo och båda företagens expansion.

”Vi bestämde från början att vi skulle göra en grundlig process. Tidigt mätte vi hur kontoret nyttjades. Våra koncernföretag BSK Arkitekter, Exengo och Arcona har alla varit med och skapat kontoret. Något som var självklart från början med tanke på våra kompetenser inom arkitektur, design, installationer och bygg”, säger Jimmy Bengtsson, koncernchef Arcona. Utifrån det ramverk som togs fram arbetade den externa projektledningen från GoToWork tillsammans med Arconas och Exengos yngre medarbetare i en lokalgrupp som drev projektet. ”Här blev det också upp till bevis att lokaler i en äldre fastighet, med hjälp av genomtänkta och smarta lösningar, kan anpassas för att möta dagens krav på effektivitet”, fortsätter Jimmy.

Lösningen har blivit en treenighet – Arcona med aktivitetsbaserat arbetssätt, Exengo med öppet kontor, samt en gemensam del med reception och extern möteszon. Tekniken har formats för att stödja det rörliga arbetssättet med bland annat IT i molnet, användarvänliga konferensrum och rumsskapande belysning. Hela organisationen fick också tid på sej att ställa om arbetssätt till ett mer mobilt och mindre pappersberoende.

Karolina Mölldal, partner GoToWork, engagerades tidigt i processen. ”Arcona hade en önskan att finnas kvar i området och när lediga lokaler dök upp i samma kvarter var det givet att dessa skulle utvärderas. Dock var det inte givet att flytten skulle gå dit. Det beslutet fattades efter analys av både hårda och mjuka faktorer”, avslutar Karolina.

Arconas kontor är nominerat till Sveriges Snyggaste Kontor 2014. Klicka in för att se fler bilder på: http://sverigessnyggastekontor.se/info/14455/

För mer information kontakta:
Karolina Mölldal, Partner, GoToWork, e-
post karolina.molldal@gtw.nu, tel 070-296 88 90

• Tjänster, konsult, service

• jimmy bengtsson
  • taktäckaren
  • bsk
  • exengo
  • arcona
  • karolina mölldal
  • fastigheter
  • arbetssätt
  • aktivitetsbaserat arbete
  • BSK Arkitekter

GoToWork genomför tillsammans med våra kunder projekt och processer som utvecklar arbetssätt och arbetsmiljöer. Genom systematiska metoder och ett genuint hantverk inom process- och projektledning guidar vi våra kunder till ett unikt koncept, genom de fyra flöden som krävs för att nå framgång i en hållbar värld; Beteenden, Digital miljö, Fysisk miljö och Service.