De Cecco utökar samarbetet med Gourmet Food

Pressmeddelande   •   Jan 04, 2016 08:10 CET

Den 27 november undertecknades ett femårigt avtal. Avtalet innebär att Gourmet Food tar ett helhetsgrepp över försäljning och marknadsföring för varumärket De Cecco i Sverige.

Samarbetet påbörjades redan 2009, då stod Gourmet Food för försäljningen till svenska restauranger. Därefter har affären utvecklats till att för några år sedan också inkludera butik. Kunderna är utvalda ICA- Coop- och Hemköpsbutiker tillsammans delikatessbutiker, näthandel och matkassar. Avtalets värde är omkring 150 miljoner kronor i konsumentledet.

”Intresset för riktigt bra pasta har ökat i Sverige, handlarna ser också att försäljningen av premiumprodukter bygger bättre marginaler. Avtalet gör att vi kommer kunna satsa betydligt bredare och våga mer”, säger Christian Dyjée, Marknadschef på Gourmet Food.

FAKTA OM DE CECCO:
De Cecco är Italiens främsta och mest sålda premiumpastamärke. Sedan 1886 har man byggt sin verksamhet på kvalitet, noggrannhet och tradition. Tillverkningen sker i den lilla bergsbyn Fara S Martimo i regionen Abruzzo. Efter Italien är USA den största marknaden för de blågula paketen, följt av Japan, Frankrike, Storbritannien och Tyskland.

Gourmet Food är livsmedelsimportör och restauranggrossist. Vi förser Sverige med mat från hela världen. Det som kännetecknar Gourmet Food är en bred kunskap och stort engagemang.

Gourmet Food finns nära marknaden och kan känna av nya influenser och trender inom restaurangbranschen. Gourmet Food har kontor och lager i Stockholm och Göteborg.

Kommentarer (0)