Hej då Slakthusområdet - Nu flyttar vi!

Pressmeddelande   •   Maj 16, 2014 10:34 CEST

Under mer än 100 år har Slakthusområdet varit en viktig handelsplats för mat i Stockholm. Det är också här som Gourmet Food bedrivit sin verksamhet sedan starten 1983. Men nu sjunger området på sista versen, Stockholms Stad har beslutat att bygga Söderstaden, med närmare 3 000 bostäder på platsen. Staden har inte kommit upp med någon konkret lösning för de omkring 200 företag med drygt 3 500 arbetsplatser som finns där idag. Som en av de största grossisterna tar Gourmet Food nu initiativet till nyetablering i Västberga.

Tillsammans med FastPartner kommer Gourmet Food bygga nya moderna lokaler. Anläggningen blir på sammanlagt 6 450 kvadratmeter och kommer att ligga på Elektravägen. Här blir det nybyggnation på 4 120 kvm lager och 1 760 kvm kontor samt en ombyggnation på 570 kvm i redan befintlig fastighet. På taket finns också planer att odla grönsaker.

”För oss och många andra grossister är närheten till staden mycket viktig” säger Lars Bengtsson, VD på Gourmet Food. ”En fördel med Slakthusområdet är att många grossister med olika inriktning handlar av varandra, samlastar och hjälper till med transporter – något som också blir positivt för miljön. Vi hoppas kunna etablera ett nytt kluster av livsmedelsgrossister med liknande synergieffekter i Västberga.

De nya lokalerna ger oss inte bara utmärkta förutsättningar för att stärka vår roll som Stockholms ledande restauranggrossist utan även expandera till fler orter. Lokalerna ger möjlighet till en fortsatt utveckling både produkt-, volym- och omsättningsmässigt och även en möjlighet till förädling. Läget är dessutom utmärkt logistiskt sett vilket varit viktigt för att vi ska behålla och stärka vår redan höga tillgänglighet och servicenivå” fortsätter Lars.

”Det är med glädje vi ser fram emot att ha Gourmet Food AB som ny hyresgäst, ett expansivt och framgångsrikt företag inom livsmedelsbranschen.” säger Sven-Olof Johansson, VD på FastPartner.  ”Vi har mer plats i Västberga och tror att Gourmet Food är ett bra dragplåster för att locka hit fler företag från samma bransch.” avslutar Sven-Olof Johansson.

Gourmet Food är en livsmedelsimportör och restauranggrossist som arbetar nära många av Sveriges bästa restauranger. Tillsammans utvecklar vi och tar fram produkter som uppfyller svenska kockars högt ställda krav.

Kommentarer (0)