Ett telefondagis blir en naturlig plats att lägga undan mobilen eller paddan.

Mötesexperten: "IMs telefondagis hjälper dig koppla ner i jul"

För många är julfirandet ett tillfälle att träffa släkt och vänner. Men den ständiga uppkopplingen kan vara ett hinder för en verkligen samvaro, menar Micke Darmell, VD för gr8 meetings, ett företag som hjälper andra att få en god möteskultur.

– När familjer kommer hem till mig sätter alla sina mobiler på ljudlöst och lägger dem i telefondagiset. Och där stannar telefonerna sedan under hela familjedagen. För mer kärlek. Fler skratt. Varmare umgänge och starkare relationer. Och de som tycker att det är allra mysigast, det är faktiskt barnen själva, säger Micke Darmell.

Kallar sig "häronuist"

Sedan 2015 har IM och gr8 meetings samarbetat för att producera och distribuera telefondagis, en förvaringsplats för mobiltelefoner och plattor. Tanken är att närvarande och nedkopplade människor håller bättre möten, eller varför inte julaftnar?

– Föreställ dig att julgästerna kliver innanför dörren med telefonen klistrad mot örat. Barnen får en platta till underhållning. I soffan sitter både vuxna, ungdomar och barn med sina mobiler. Kanske delar vi ett roligt kattklipp, eller chattar med vänner om vår mysiga jul. Familjen träffas, men möts inte, beskriver Micke Darmell.

Micke Darmell brukar kallar sig ”häronuist”, och vill gärna sprida budskapet om vikten av att träna upp sin förmåga att vara ”härvarande” i sina relationer.

– Våra arbetsplatser och liv är mer tidspressade än någonsin. Trots detta spenderar den genomsnittlige svensken 75 minuter på Facebook varje dag och 17 minuter med fokus på sina barn. Var det egentligen så vi ville ha det?, säger Micke Darmell.

Hälften av vinsten till kvinnor i Indien

Med mobiler och plattor som tids- och uppmärksamhetstjuvar fyller sociala situationer och traditionella högtider inte samma funktion enligt Micke Darmell.

– Resultatet blir att vi inte umgås på riktigt längre. Digitaliseringen är fantastisk och ger oss massor av nya möjligheter, men samtidigt skapar det hinder i våra nära relationer. Vi hinner ju inte komma in på de verkligt viktiga sakerna innan tiden tagit slut. Det var ju samtal, sms, Facebook och Snapchat som kom i vägen, säger Micke Darmell.

Hälften av all vinst från försäljningen av gr8 meetings telefondagis går direkt tillbaka till de kvinnor som framställer dem i Indien. De framtas i enlighet med Fair Trade-krav och kontrolleras av organisationen MESH*, som genom att tillhandahålla social och ekonomisk inkludering i form av utbildning, marknadsföring hjälper hantverkarna i Indien att sälja sina produkter över hela världen.

Orginaltexten publicerades av Individuell Människohjälp