Svenska globetrotters sätter kurs mot världens ensligaste ö - Tristan da Cunha

Tre av Atlantens mest otillgängliga ögrupper och öar gästas nästa år av en grupp svenska globetrotters, då reseföreningen Scandinavian Geographic Society sätter kurs mot öarna Sydgeorgien, Tristan da Cunha och St Helena.

Medlemmarna i reseföreningen SGS, Scandinavian Geographic Society, lockas varken av paraplydrinkar eller shopping. Istället är det magnifika vildmarker och genuina möten och upplevelser som står i fokus på föreningens resor. Sedan SGS bildades 1988 har medlemmarna bland annat besökt Kalashfolket och Hunzadalen i Pakistan, regnskogens pygméer i Kongo och pyramiderna i Sudan, seglat till Pitcairn och utforskat Trobrianderna.

Temat för 2020 års resa är ensliga öar. Första anhalten är ögruppen Sydgeorgien med enorma kolonier av sjöelefanter, sälar och kungspingviner. Expeditionen går sedan vidare till en av världens yttersta platser, Tristan da Cunha, världens mest ensligt belägna samhälle och den bebodda plats som ligger allra längst bort från fastlandet. Sist men inte minst besöks St Helena, känd som ön där Napoleon tillbringade sina sista levnadsår i exil och för sköldpaddan Jonathan som enligt Guinness rekordbok är världens äldsta landlevande djur.

Sjökapten Torbjörn Svensson leder expeditionen. Han har redan tidigare haft förmånen att besöka alla tre ögrupperna.

– Min pappa, konstnären Roland Svensson, bodde långa perioder på både Tristan och St Helena. Hans goda relationer med öborna har gått i arv och när vi kommer dit är det som goda vänner och inte vilka turister som helst.

Lotta Borgiel på Gränslösa Resor arrangerar resan, liksom många av SGS tidigare resor.

– Expeditionen till Sydatlantens ensliga öar är vi ensamma om på den svenska marknaden, vilket föreningen SGS kräver. Det på riktigt genuina lockar allt fler och jag är stolt över att kunna erbjuda destinationer och reseprogram som verkligen sticker ut. Några av jordens mest svårtillgängliga platser med en ciceron som har personliga kontakter på öarna, gör den här resan helt unik.

För mer information om SGS kontakta:

Anders Gezelius, ordförande på Scandinavian Geographic Society: mobil 076-310 64 36, e-post eagezelius@gmail.com

För mer information om resan kontakta:

Lotta Borgiel, Gränslösa Resor, tel 0151-209 00, mobil 070-686 88 55, e-post lotta@granslosaresor.se
Hemsida www.granslosaresor.se