Grafiska Företagen säger ja till Opo:s förslag

Avtalsrörelsen har gått in i sin slutfas och igår den 26 mars överlämnade de opartiska ordförandena, Opo, ett förslag till Grafiska Företagen och de övriga parterna inom industrin.

Opo föreslår en treårig avtalsperiod med ett samlat avtalsvärde på 5,9 procent. Parterna har haft ett dygn på sig att ta ställning och Grafiska Företagen har idag beslutat säga ja till förslaget.

- Vår bedömning är att ett treårsavtal är mycket värt för våra medlemsföretag, därför har vi svarat ja idag även om vi tycker att nivån är för hög. Ett långt avtal skapar förutsägbarhet och tydliga spelregler, vilket har ett värde i sig, säger Eva Glückman, förhandlingschef på Grafiska Företagen. Nu inväntar vi nästa steg och ser fram emot att ha nya avtal klara den 31 mars.

Grafiska Företagen är en av parterna i Industriavtalet och de kollektivavtal som omförhandlas är Infomediaavtalet och Förpackningsavtalet med GS-facket och Tjänstemannaavtalet med Unionen och Sveriges Ingenjörer.

För mer information kontakta:

Ravindra Parasnis, VD, Grafiska Företagen:
ravindra.parasnis@grafiska.se, 070-661 23 45

Eva Glückman, Förhandlingschef, Grafiska Företagen:
eva.gluckman@grafiska.se, 070-622 72 05

Maria Wikström, Bransch- och kommunikationschef, Grafiska Företagen:
maria.wikstrom@grafiska.se, 070-532 68 02

• kollektivavtal
  • grafisk bransch
  • grafisk industri
  • infomediaavtalet
  • förpackningsavtalet

Grafiska Företagen är bransch- och arbetsgivarorganisationen för den grafiska industrin. Våra 430 medlemsföretag med ca 13 000 anställda utvecklar, förpackar och distribuerar budskap för hela samhället. Den grafiska industrin som omsätter ca 35 miljarder kronor har en viktig uppgift i marknadsekonomin, demokratin och i utbildningen. Grafiska Företagen inspirerar till nytänkande och företagsamhet.