Grafokett utser ny VD

Styrelsen för Grafokett AB har idag utsett Robert Östman till ny VD. Han tillträder den 3e april 2017. Robert har tidigare innehaft VD-positionen för det Helsingborgsbaserade bolaget Beneli AB. Grafoketts nuvarande VD Bernt Nehl kvarstår i sin roll fram tills dess att Robert Östman tillträder.

Grafokett ökade sin omsättning med över 50% under 2016. Styrelsen ser nu ett behov av en erfaren ledare som kan tillföra bolagets ledning strategisk kompetens och därmed ytterligare utveckla den internationella expansionen.

Robert Östman kommer senast från en roll som VD för Beneli AB. Dessförinnan har han innehaft ett flertal ledande positioner inom bland annat ENERCON, KONE och WM-data. Han har en gedigen erfarenhet från att leda och utveckla både privata såväl som publika företag.

Östman har verkat både nationellt och internationellt. Han medför framförallt en stor kunskap kring hur man driver utveckling av nya kunder, marknader och koncept genom ett starkt och målinriktat partnerskap.

– Jag känner Robert sedan länge och vet att han står för ett ledarskap som jag gärna ser i Grafoketts verksamhet. Hans djupa engagemang som företagsledare har också inneburit att han haft förtroendeuppdrag inom både Packbridge och FINAT. Jag menar därför att Robert har precis den kompetens som Grafokett nu behöver, säger Bernt Nehl.

– Jag känner mig hedrad och motiverad över att få möjligheten att leda Grafoketts starka team. Det är fantastiskt att se vad det här bolaget har åstadkommit fram till nu. Samtidigt ser jag många spännande möjligheter till framtida expansion, säger Robert Östman.

Bernt Nehl blir kvar som VD fram tills dess att Robert Östman tillträder. Därefter kommer han att utgöra ett stöd till bolagets VD genom att inta en position som Senior Advisor.

För mer information, vänligen kontakta:
Bernt Nehl, Styrelseordförande Grafokett AB,
Tel: 0705–18 67 09