ÄNNU EN RED DOT AWARD TILL GRANBERG!

-Att vinna en gång är stort, men att lyckas hålla en så hög nivå i ett in-house produktteam att vi kan vinna denna utmärkelse två år i rad – det är jag fantastiskt stolt över, säger Ole Marthon Granberg, ägare och koncernchef.

Förra året, 2015, tilldelades Granberg det prestigefyllda designpriset för arbetshandskarna med slag- och skärskydd Granberg® 9001 och 9002. Återigen har Granberg utsetts till vinnare av Red Dot Design Award 2016 för sin nya produkt Granberg® 5501. Handsken har ett kraftigt men smidigt slagskydd i svart på en handske av Typhoon® material som ger 360° skärskydd i nivå 5 enligt EN 388. Den lämpar sig framförallt till olika arbetsuppgifter inom tillverkningsindustri, underhåll, bygg och anläggning där man riskerar slag på grund av rekyler eller fallande objekt, klämskador, och skärskador från vassa kanter och föremål.

-Designpriset är en viktig markör för en framstående produktutveckling , men det är ytterst våra kunders behov som driver oss framåt. Vår målsättning har varit att ge nya grupper möjlighet att använda ett kraftigare handskydd utan att ge avkall på komfort och grepp, och att dessutom addera en iögonenfallande och unik, arbetad design, men i diskreta färger, vilket många efterfrågar, och jag kan inte säga annat än att jag är oerhört nöjd över resultatet av vår Granberg 115.5501, fortsätter Ole Marthon Granberg.

Familjeföretaget Granberg AS har producerat arbetshandskar sedan 1961 och är branschledande i Norge. Produktionen startade i den egna anläggningen i Bjoa, Norge, där företaget nu har sitt huvudkontor och lager. Företaget etablerade 2007 ett dotterbolag i Sverige, som har sitt säte i Falkenberg med lager för försäljning inom EU.

Red Dot Award är en utmärkelse där en internationell sakkunnig jury årligen utser vinnare inom olika kategorier.
Produkter bedöms utifrån differentiering, estetik, hållbarhet, funktionalitet och emotionellt innehåll. Prisutdelningen för designpriset Red Dot Award kommer Granberg att få ta emot vid den årliga Red Dot galan i Essen, Tyskland den 4 juli 2016.

In-house designer: Virginijus Urbelis.