​David Lundqvist är Årets Kock!

Pressmeddelande   •   Sep 29, 2018 16:11 CEST

David Lundqvist 2018. Foto: Sanna Lindberg

David Lundqvist, kökschef på Grand Hotel Saltsjöbaden, vann i dag den prestigefulla utmärkelsen Årets Kock, även kallad SM i professionell matlagning.

I den avgörande finalen i Kungliga Tennishallen i Stockholm tävlade David mot tre andra kockar som också hade tagit sig igenom de kvalificerande deltävlingarna. Det var en stenhård kamp om förstaplatsen och när röken hade lagt sig stod David som segrare.

– Jag var otroligt peppad inför tävlingen och tränade ända in i det sista. Innan tävlingsdagen somnade jag med en svampbok över ansiktet, säger en strålande glad David Lundqvist efter segern.

Kollegorna från Grand Hotel Saltsjöbaden var förstås på plats för att heja fram sin kökschef.

– Vi gratulerar David till en välförtjänt seger. Vi har länge vetat att han har kapaciteten att vinna, det visar inte minst hans två tidigare finalplatser, säger Fredrik Malmstedt, Food & Beverage Manager på Grand Hotel Saltsjöbaden och själv en välmeriterad kock och tidigare medlem i Kocklandslaget.

– Det var extra roligt att vinna just i år när tävlingen har höjt kraven, säger David.

Förutom matlagning tävlar kockarna numera i flera delmoment inom hantverksskicklighet och teoretiska kunskaper. I år var även första gången tävlingen avgjordes på hösten, vilket innebär en ny råvarusäsong för de tävlande.

– För Grand Hotel Saltsjöbaden är Davids seger ett kvitto på att våra höga ambitioner och satsningar har gett resultat. Sedan ägarbytet för några år sedan har vi systematiskt arbetat med att höja kvaliteten inom alla delar av verksamheten, från matupplevelsen och boende till event och konferens. Att vi nu har Årets Kock som chef i köket innebär förhoppningsvis att fler får upp ögonen för vår fantastiska mat och vackra matsalar, säger Charlotte Mangborg, vd på Grand Hotel Saltsjöbaden.

David Lundqvist är uppvuxen utanför Henån på Orust. Som kock är David en ärlig matlagare som alltid försöker att kombinera leveransen av höga smaker med en enkelhet.

Vad har du för råd till hemmakocken?

– Mina bästa tips i köket är att våga misslyckas – det är då man blir bättre! Sen är det att salta då det både är gott och billigt, samt att ha ordning och reda – allt har sin plats, säger David.

Och den egna favoriträtten?

– En av mina absoluta favoriter är matjessill, brynt smör, svensk färskpotatis, hackat ägg och lök. Lägg allt i en stor hög på ett stort fat och ös med det heta brynta smöret vid servering, säger David.

Du kan själv smaka på Davids mat på Grand Hotel Saltsjöbaden.

– Du kan såklart komma vilken dag som helst, vi har öppet alla dagar i veckan. Men ett tips är att boka plats till vårt julbord som vi lägger mycket tid på för att det ska bli helt perfekt, säger David.

BILDER

Högupplösta bilder på David Lundqvist kan laddas hem från Årets Kocks hemsida: https://aretskock.se/bildbank/

David Lundqvist: david.lundqvist@grandsaltsjobaden.se 072-3508533

Fredrik Malmstedt, Food & Beverage Manager på Grand Hotel Saltsjöbaden:fredrik.malmstedt@grandsaltsjobaden.se 070-5836960

MATFILOSOFIN på Grand Hotel Saltsjöbaden

Grand Hotel Saltsjöbaden värnar om närproducerade, äkta råvaror. Allt är genomtänkt in i minsta detalj och leverantörerna är noga utvalda. Kycklingen kommer från KRAV-märkta Reko. Lamm och nötkött levereras av Smak av Gotland, som har en etisk djurhållning. Grisarna föds upp på Domta, en gård några mil norr om Enköping.

– Vi är måna om att det vi köper in ska vara närproducerat och vi värnar om våra svenska bönder. Gästerna ska veta var maten kommer ifrån. Jag tror att det, i kombination med våra häftiga smaker, har legat bakom våra framgångar, säger David Lundqvist.

Grand Hotel Saltsjöbaden ligger vackert beläget i hotellviken vid Baggensfjärden, bara 30 min med Saltsjöbanan från Stockholms city. Hotellet har anor från slutet av 1800-talet då familjen Wallenberg lät uppföra hotellet med idén om en svensk Riviera. Sedan dess har hotellet gästats av såväl bad- som konferensgäster, kungligheter och filmstjärnor. Hotellet har 137 hotellrum, restaurang, 10 konferens- och grupprum och vacker festvåning samt pool och spa.

Hösten 2015 bytte hotellet ägare när det familjeägda fastighetsbolaget Lustgården AB köpte både fastigheten och hotelldriften. En ny organisation har byggts upp och har nu återskapat ett välkomnande hotell med god mat, personlig service och professionella mötesupplevelser - allt i en vacker miljö.

Kommentarer (0)