Grönt ljus för stevia i Europa

Press Release   •   Nov 14, 2011 17:17 CET

Stockholm, 2011-11-14

Grönt ljus för stevia i Europa

Snart kan svenska konsumenter välja ett naturligt och kalorifritt alternativ till socker och artificiella sötningsmedel. Steviolglykosider, som kommer från växten stevia, godkänns nu som sötningsmedel inom EU. Beslutet innebär att svenska konsumenter kan ta del av steviasötade produkter från den 2 december.

Idag står det klart att steviasötade produkter kommer att finnas tillgängliga på den europeiska marknaden från och med den 2 december. Stevia har länge använts i matlagning och livsmedel i Asien, för att under senare år snabbt ta en stor del av socker- och sötningsmedelmarknaden i bland annat USA och Frankrike.

"Sedan de stora jättarna inom dryckes- och livsmedelsindustrin insåg stevias potential har utvecklingen gått fort framåt. Under de senaste åren har tusentals steviasötade produkter lanserats globalt och konsumenter världen över har snabbt insett stevias fördelar", säger Carl Horn af Rantzien, VD för den svenska steviatillverkaren Granular, the Real Stevia Company.

Stevia passar alla konsumenter
Steviaextraktet som nu godkänns som sötningsmedel, utvinns ur stevia-plantan som ursprungligen växer i Paraguay. Stevia ger naturlig sötma utan kalorier. GI-värdet för stevia är noll, vilket innebär att det inte påverkar blodsockret. Det finns inga allergier kopplade till stevia.

Kan användas i alla produkter som innehåller socker
Stevia riktar sig både till livsmedelsindustrin och hushåll. I andra länder finns idag stevia i en lång rad produkter såsom exempelvis drycker, mejeriprodukter, godis och glass.

Stevia, i mindre koncentrerad form, finns även i bit- och puderform för att söta till exempel kaffe och te. Hushållen kommer även att kunna hitta större förpackningar som liknar strösocker till smak och konsistens och som lämpar sig väl för matlagning och bakning.

"Jag tror att vi i Sverige kan vänta oss samma positiva mottagande som på andra marknader, vilket innebär att vi snart kommer att hitta stevia i var mans kök", avslutar Carl Horn af Rantzien.

För att läsa mer om EU-utlåtandet, klicka här

För mer information om stevia, besök: www.internationalsteviacouncil.org

För mer information, vänligen kontakta:

Carl Horn av Rantzien via Filip Enocson, tel: 0707-27 89 25

Granular AB, The Real Stevia Company, är ett svenskt företag grundat 2003, som producerar och säljer  steviaextrakt till den globala livsmedelsindustrin. The Real Stevia Company samarbetar med små jordbrukare i Paraguay och andra länder där steviaplantan odlas och har på så sätt kontroll över hela leveranskedjan. Företaget strävar efter att tillhandahålla en både socialt och miljömässigt hållbar produkt som kan bidra till att höja odlarnas levnadsstandard och samtidigt uppfylla kvalitets- och säkerhetskraven från den Europeiska livsmedelsindustrin. Vi hjälper våra kunder att ta fram attraktiva, välsmakande och hälsosammare stevia-sötade konsumentprodukter.

Attached Files

PDF document