Konsumenter efterfrågar naturliga sötningsämnen i livsmedel

Svenska konsumenter vill minska sitt sockerintag och efterfrågar naturligt ursprung på sötningsämnena i livsmedel. Det visar en helt färsk undersökning som The Real Stevia Company uppdragit åt undersökningsinstitutet Novus* att utföra bland svenska konsumenter. Kännedomen kring det naturliga sötningsämnet stevia har ökat 2015 jämfört med för ett år sedan.

– Vi vill se hur kunskapen och kännedomen för stevia ser ut på den svenska marknaden, då svenska konsumenter generellt anses ha en hög medvetenhet. Detta medför att många internationella livsmedelsproducenter väljer Sverige som testmarknad för sina produkter. Ett exempel är The Coca-Cola Company som lanserade sin steviasötade produkt Coca-Cola Life här förra året, säger Sophia Horn af Rantzien, VD på The Real Stevia Company,

Över hälften (67 procent) anger i undersökningen att de känner till stevia, vilket är en ökning med sju procentenheter jämfört med 2014. Störst kännedom om stevia har konsumenter i åldern 30-49 år, vilket är en köpstark konsumentgrupp, där nära åtta av tio säger sig känna till sötningsämnet.

I samma undersökning visar det sig också att nästan varannan svensk någon gång köpt ett livsmedel innehållande stevia. En förklaring till det ökade intresset kan vara att det viktigaste för konsumenten vid valet av sötningsämne är att det är av naturligt ursprung.

På frågan vad som är viktigt vid valet av sötningsämne svarade 44 procent av svenska konsumenter att ”naturligt ursprung” var det viktigaste, tätt följt av ”smak” på 38 procent och ”utan biverkningar” på tredje plats (34 procent).

– Kunskapen kring sötningsämnen har generellt sett ökat i takt med att konsumenter blir mer medvetna om vad vi äter och dricker, hur det påverkar kroppen och hur livsmedel produceras. Stevia passar väl in på det som konsumenterna efterfrågar och det är en anledning till varför kunskapen och intresset kring stevia ökar, kommenterar VD Sophia Horn af Rantzien.

Mer fakta ur undersökningen:

• 47 procent av de som någon gång köpt en steviaprodukt är positiva till stevia.
  • 63 procent i åldersgruppen 18-29 år har någon gång köpt en produkt som innehåller stevia.
  • Att sötningsmedlet är ekologiskt odlat är viktigast för den yngre målgruppen 18-29 år.
  • Stevia är det näst mest kända sötningsämnet på marknaden efter aspartam.

*Fakta om undersökningen

Undersökningen genomfördes av Novus på uppdrag av The Real Stevia Company under perioden 27 augusti-2 september 2015. Målgrupperna för undersökningen var den svenska allmänheten 18-79 år. Resultatet är riksrepresentativt.

• Food, Drink

• sustainable stevia
  • products

Om The Real Stevia Company

The Real Stevia Company är ett svenskt livsmedelsföretag som producerar, säljer och marknadsför steviablad och steviaextrakt till den globala livsmedelsindustrin. Visionen är en värld med en hållbar matkultur, där människor kan äta söta produkter utan att oroa sig för sin hälsa. The Real Stevia Company samarbetar med jordbrukare i Paraguay och andra länder där steviaplantan odlas och har kontroll över hela leveranskedjan. Företaget tillhandahåller en socialt och miljömässigt hållbar produkt som bidrar till att höja odlarnas levnadsstandard och samtidigt uppfyller kvalitets- och säkerhetskrav från den Europeiska livsmedelsindustrin.