Riktad nyemission om 3,0 mkr

- Granular tar in nytt kapital från tunga branschprofiler.

Styrelsen för Granular har, med stöd av bemyndigande från årsstämman 2014, beslutat att genomföra en riktad nyemission om 3,0 mkr. Nyemissionen genomförs för att stärka likviditeten och det egna kapitalet. Arbetet fortsätter med att anskaffa ytterligare finansiering under våren.

Tecknare i nyemissionen till lika delar är Torbjörn Malmsjö och Anders Brantberg, tidigare ägare och ledare för Norfoods, en ledande nordisk distributör av råvaror och ingredienser till livsmedelsindustrin. Norfoods, som bland annnat fokuserat på högintensiva sötningsmedel, förvärvades 2010 av holländska Caldic Group. Torbjörn Malmsjö ägde före nyemissionen 50 000 aktier i Granular.

- Av egen erfarenhet vet jag att det tar tid att öppna en ny marknad och jag är imponerad över vad Granular har byggt upp så här långt. Bolaget är väl positionerat på den intressanta framtidsmarknad som alternativa sötningsmedel och stevia utgör. Därför är det väldigt spännande att vara med i den fortsatta utvecklingen, säger Torbjörn Malmsjö.

Nyemissionen kommer att tillföra Granular 375 000 nya aktier medförande att antalet aktier kommer att uppgå till totalt 13 022 394. Aktiekapitalet ökar genom nyemissionen med 18 750 kr till 651 120 kr.

Emissionskursen som uppgår till 8,00 kr per aktie har fastställts med hänsyn till rådande prissättning och omsättning i Granulars aktie på Alternativa aktiemarknaden. Styrelsen har vidare bedömt det som positivt för bolagets framtida utveckling att till ägarkretsen knyta personer som besitter för verksamheten relevant kompetens.

- Det är med gläjde och stolthet som vi välkomnar Torbjörn Malmsjö och Anders Brantberg, två framstående profiler med stor kunskap om livsmedelsbranschen i allmänhet och livsmedelstillsatsbranschen i synnerhet. Jag är glad att de valt att visa oss förtroendet genom att engagera sig i Granular. Torbjörn och Anders kommer att tillföra oss värden långt mer än bara pengar med sina erfarenheter och kontakter, säger Granulars styrelseordförande Carl Horn af Rantzien.

Som rapporterades i bokslutskommunikén för 2014 har försäljningen utvecklats väl under starten av 2015 och trenden är positiv även för inledningen av mars. Granulars fokus på ansvarsfull och hållbar steviaproduktion från blad till extrakt uppskattas alltmer i marknaden.

• Business enterprise

Granular AB (publ) är ett svenskt företag som producerar och säljer steviaextrakt till den globala livsmedelsindustrin.

The Real Stevia Company samarbetar med småjordbrukare i Paraguay där steviaplantan odlas och har på så sätt kontroll över hela leveranskedjan. Företaget strävar efter att tillhandahålla en både socialt och miljömässigt hållbar produkt som kan bidra till att höja odlarnas levnadsstandard och samtidigt uppfylla kvalitets- och säkerhetskraven från den Europeiska livsmedelsindustrin.

Vi hjälper våra kunder att ta fram attraktiva, välsmakande och hälsosammare stevia-sötade konsumentprodukter.