Gray's American Stores ser stor uppgång i livsmedelsförsäljningen

Trots dystra prognoser och höjda matpriser, satsar många konsumenter på att testa nya matprodukter för att förgylla vardagen. Enligt trendprognoser är det inne att äta hemma- Eating in is the new Eating out. Främsta storsäljarna är tillbehören som såser, dressingar, intressanta kryddor, mixar, men även utländska läskedrycker och nyttiga snacks.

Den nya trenden i svenska folkets matkonsumtion pekar tydligt mot mer matlagning i hemmet. Konsumenterna väljer helt enkelt att bli bättre i hemmaköket, vilket också märks på överraskande siffror hos Gray´s American Stores. Vice Vd:n Håkan Eriksson bekräftar detta:

- Efterfrågan på vårt amerikanska sortiment har ökat med mellan 10-15% sista kvartalet. Det är mycket positivt att se att folk vill laga mer mat och blir duktigare på köpet. Jag tror att matlagningstrenderna fått en oerhörd skjuts i rätt riktning, nu handlar mycket redaktionellt om kul prisvärd matlagning alla dagar i veckan. Det märks i mattidningar över hela världen att folk sparar genom att stanna hemma och göra egna lyxmåltider istället för att gå ut och äta. Det är en spännande utveckling vi går till mötes, och för Gray´s American Stores gäller det nu att tillgodose den ständigt växande efterfrågan på våra produkter.

Vidare har efterfrågan på Gray's American Stores sortiment ökat i Norge och Finland, där företaget nu har säljkontor. Alltså är utvecklingen allmänt gällande i våra grannländer, även där har en ekonomisk kris fått fart på konsumenternas matlagningskonster med positivt resultat.

För mer information:

Emily Gray, emily@grays.se