När 12 miljoner medarbetare tycker till: Här är Världens Bästa Arbetsplatser

Ledare som man kan lita på, gemenskap och stolthet. När medarbetare från hela världen tycker till om sina egna arbetsplatser är det detta som avgör. Nu släpps 2018 års världsranking över de organisationer som lyckas bäst med att vara ett Great Place to Work®.

STOCKHOLM: Engagerade medarbetare är avgörande för ett företags framgång, det är de flesta organisationer medvetna om. Men det är inte alla som vet hur de ska lägga upp strategier för att skapa motivation och engagemang – som är hållbara och som inkluderar alla medarbetare. Men de företag som gör det, säkrar inte bara att attrahera och behålla den talang de behöver. De säkrar också en hållbar och framgångsrik utveckling för verksamheten.

I åtta år har Great Place to Work® rankat de 25 organisationer i världen som lyckas bäst med att jobba strategiskt med sin arbetsplatskultur. Det är en unik lista med företag från olika branscher. Den gemensamma nämnaren är en stark tilltro till vikten av en god arbetsplatskultur och en genuin ambition att skapa engagemang bland medarbetarna. Mer än 7 000 organisationer runtom i världen har utvärderats och 12 miljoner medarbetare har gett sin individuella feedback.

I Sverige jobbar Great Place to Work® med organisationer i alla storlekar, och från alla branscher. Organisationerna som har kommit olika långt i sin resa mot att bli en utmärkt arbetsplats”, berättar Maria Grudén, VD, Great Place to Work® Sverige. ”För organisationer som verkligen satsar på att jobba strategiskt med de här frågorna, blir det tydligt vilken effekt det får för hela verksamheten, och inte minst lönsamheten.”

Längst upp på listan hittar vi företag som Salesforce, Hilton, Mars, Intuit och The Adecco Group. På plats 16 placerar sig det internationella läkemedelsföretaget AbbVie. Förutom gott ledarskap och stark gemenskap satsar AbbVie på att engagera sig för samhällsfrågor – något som märks i stoltheten hos medarbetarna. Deras strategiska arbete har de nu fått ett kvitto på när de sällar sig de bästa arbetsplatserna i världen.

Tidigare i år fick AbbVie en framskjuten placering på rankingen här i Sverige. När årets Sveriges Bästa Arbetsplatser släpptes i mars, kunde det svenska teamet stolt konstatera att de hade placerat sig på plats 3 – en fin position bland andra utmärkta svenska arbetsplatser.

"Vi är mycket glada över att vår ambition att bli Sveriges och världens bästa arbetsplats nu uppmärksammas även på världslistan. Vi har arbetat strategiskt med detta område sedan AbbVies bildades för fem år sedan, och kulturarbetet är en central del i vår företagsstrategi. Tätt kopplat till den har vi även en kulturvision som är vår ledstjärna i det vi vill uppnå", säger Linn Mandahl, vd på AbbVie Sverige. ”Vi är övertygade om att medarbetare som har möjlighet att bidra med sin fulla potential är vår största konkurrenskraft. Öppenhet, tillit, delaktighet, engagemang och samskapande är därför hörnstenar i vårt kulturarbete.”

Här hittar du hela listan.

Om processen

Sedan 2011 har Great Place to Work® utvärderat och rankat världens bästa arbetsplatser. För att kvalificera sig till listan måste företaget uppfylla definitionen av ett multinationellt företag vilket innebär att man har minst 5000 medarbetare runt om i världen, med minst 40% av dessa verksamma utanför hemlandet. Man behöver även vara rankad som en av de bästa arbetsplatserna i minst 5 länder. Rankinglistorna baseras på resultaten från organisationens medarbetarundersökning Trust Index© och kulturöversikten Culture Audit© (för att kvalificera sig i till världsrankingen som svensk organisation behöver man vara listad som en av Sveriges Bästa Arbetsplatser).

Vill du veta mer, kontakta gärna:

Maria Grudén, VD, 070-77 88 418, maria.gruden@greatplacetowork.com

Tove Griffin, kommunikationsansvarig, 070 - 77 88 417, tove.griffin@greatplacetowork.com

• Företagsinformation

• världens bästa arbetsplatser

Om Great Place to Work:

Great Place to Work® Institute är ett globalt konsultföretag med expertis inom organisationsutveckling och förändringsarbete där fokus ligger på att skapa tillit, engagemang, och prestationsfokuserade arbetsplatskulturer.

Genom vår arbetsplatscertifiering och våra utmärkelser uppmärksammar vi de bästa arbetsplatserna i Sverige, Europa och världen. Genom våra verktyg och konsulttjänster hjälper vi våra kunder att skapa arbetsplatskulturer som överträffar era konkurrenters affärsresultat, lönsamhet, personalomsättning.

Företaget är verksamt i 54 länder över hela världen och har cirka 700 anställda. Kunderna är dels stora internationella företag, dels nationella eller lokala företag. Mer information: www.greatplacetowork.se.

Följ Great Place to Work® www.greatplacetowork.se / MyNewsDesk / Facebook / Twitter / Instagram / LinkedIn