Sverige briljerar återigen i Europa-toppen!

Pressmeddelande den 14 juni 2018

Sverige briljerar återigen i Europa-toppen!

Great Place to Work® publicerar listan över Europas Bästa Arbetsplatser 2018

Aten, Grekland

Återigen briljerar Sverige med goda resultat, 22 svenska företag och organisationer har rankats bland de bästa arbetsplatserna i Europa. Detta gör Sverige till en av de mest välrepresenterade nationerna på Great Place to Works europeiska rankningslista.

Utmärkande för de bästa arbetsplatserna är deras starka kulturer och inkluderande attityd gentemot sina medarbetare. Man strävar efter att vara likvärdig i sin behandling av människor och ser arbetsplatskulturen som ett strategiskt verktyg att skapa samarbete, en välkomnande atmosfär och en vänlig arbetsplats. På de bästa arbetsplatserna svara 92 % av de anställda att man behandlas likvärdigt oavsett sin position.

”Vår studie visar att inkluderande arbetsplatskulturer skapar bättre resultat. Medarbetare och ledare med goda relationer och starka band till varandra arbetar mer effektivt att nå verksamhetens strategiska mål.” berättar Maria Grudén, VD Great Place to Work® Sverige.

Listan bygger på världens största arbetsplatsstudie av sitt slag. Mer än 2 800 organisationer med 1,6 miljoner anställda från 19 europeiska länder deltog i studien. Resultatet bygger på feedback från anställda och information om arbetsgivarerbjudande och  kultur från seniora ledare. Listan identifierar de organisationer som har bäst beredskap att skapa goda resultat och en lönsam verksamhet.

Svenska organisationer bland Europas Bästa 2018:

Under 50 anställda: Polar Cape Consulting (1), EGN Sverige AB (9), LeanOn AB (11), Systemstöd (12), Panda Security Sweden AB (13), Studieförbundet Vuxenskolan Halland (16), Transcendent Group(19)

Små & Medelstora (50-500 anställda): Cygni (1), Key Solutions (3), Iterio (11), Centiro (13), Navigio (14), Bostads AB Mimer (19), Stångåstaden (20), Frontit (24),Holm Henning & Partners (28), Elicit (30)

Stora (501+ anställda): Netlight Consulting (11), Tyréns (19), 3 (21)

Multinationella: AbbVie (6), W. L. Gore & Associates Scandinavia AB (17)

Länk: https://www.greatplacetowork.se/employer-branding/europas-baesta-arbetsplatser

Bilder: https://www.mynewsdesk.com/se/great-place-to-work/latest_media

Kontakt:

Maria Grudén, vd, 070-77 88 418, maria.gruden@greatplacetowork.com

Tove Griffin, kommunikationsansvarig, 070 - 77 88 417, tove.griffin@greatplacetowork.com

• Företagsinformation

• europas bästa arbetsplatser

Om Great Place to Work:

Vi är ett global undersöknings- och konsultföretag med mer än 30 års erfarenhet av vad som utmärker en riktigt bra arbetsplats och vad som gör den till en av de allra bästa. I vårt arbete utvärderar vi organisationer för att ge dem ett mått på sin arbetsplatskultur och sin insats som arbetsgivare. Vi erbjuder utvärderings-, analys- och utvecklingstjänster, certifiering och utmärkelser som hjälper er att förstå hur förtroendet i organisationen ger en mätbar effekt på medarbetarengagemang, produktivitet och finansiella resultat.

Följ Great Place to Work® www.greatplacetowork.se / MyNewsDesk / Facebook / Twitter / Instagram / LinkedIn