Greatness PR nyhetsbrev: Gränsöverskridande inom näringsliv, kultur, politik och akademi.

Nyhet   •   Jun 04, 2013 10:01 CEST

Hej!

Det här är ett brev från Greatness PR. Här kommer lite solsken från oss.

PÅ GÅNG –

Nya medarbetare: Ziba Zareie. Nu har Ziba Zareie börjat som ny rådgivare på Greatness PR. Hon kommer närmast från SACC-USA, Svensk-Amerikanska Handelskammaren, där hon som verksamhetsledare startade upp och drev Sverigekontoret. Dessförinnan arbetade Ziba Zareie som projektledare för SACC-USA i Washington, DC.

Team Greatness PR har också fått förstärkning av Åse Botha. Hon har tidigare arbetat som skribent baserad i London med fokus på socialt entreprenörskap, CSR och hållbarhetsfrågor. Dessförinnan arbetade Åse Botha på Svenska Exportrådet med public affairs och företagsinternationalisering i Sverige, Bryssel och i Botswana.

TEDxAlmedalen är gränslöst. Sömlösa samhällen, gränsöverskridande kommunikation och ökad globalisering. Och samtidigt obegränsad njutning, överdådiga personligheter och civilkurage. Finns evigheten? TEDxAlmedalen går av stapeln den 4 juli i Visby i form av ett midnattsseminarium. Våra två första talare är den flerfaldigt prisade Virpi Pakhinen, dansare och koreograf och Alexander Crawford, research director på Tällberg Foundation. Fler talare kommer att presenteras inom kort.

Almedalsveckan slår rekord. Ännu en gång slår Almedalsveckan rekord i antal arrangemang. Samtliga partiledare och fler än 1600 arrangemang är klara för sommarens Almedalsvecka. Vi hoppas att vi ses där!

Tällberg Forum: Världen vid ett vägkors – Vad innebär globalisering? I juni är Greatness PR på plats vid det årliga globala mötet Tällberg Forum. I år står globalisering i fokus när 300 globala ledare, konstnärer och forskare samlas i Tällberg i Dalarna. Bland årets deltagare finns HM Konung Carl XVI Gustaf, Kiyoshi Kurokawa från Japan, professor som gjorde den oberoende utredningen om olyckan vid kärnkraftverket Fukushima, miljöaktivisten Sheri Xiaoyi Liao från Kina, Johan Rockström, chef, Stockholm Resilience Centre och EU-minister Birgitta Ohlsson. Följ samtalet på Twitter via #tallberg och se sessionerna direkt på Tällberg Foundations hemsida.

Kan musik vara omöjlig? The Impossible Music Sessions är en konsert- och samtalsserie där artister vars musik censureras i sina hemländer tolkas och diskuteras av artister i Sverige för att uppmärksamma den omöjliga musiken. I Stockholm kommer den ryska gruppen Pussy Riot och den iranska sångaren Arya Armanejads musik att tolkas och diskuteras på Södra Bar den 11 juni och vi är med på ett hörn.

Vi älskar film. Greatness PR har inlett samarbete med Svenska Filminstitutet. Samarbetet fokuserar på aktiviteter i samband med Svenska Filminstitutets 50-årsjubileum, som äger rum under 2013.

Vi expanderar! Vi rekryterar och söker medarbetare med stjärna i kanten. Skicka gärna tips!

GREATNESS PR SPANAR –

Regionutredningen. Bostadsminister Stefan Attefall har nu meddelat att beslutet om sammanslagning av länsstyrelserna skjuts på framtiden. Förslaget att genom sammanslagningar minska dagens 21 länsstyrelser till 11 blir sannolikt inte av under denna mandatperiod. Läs Fredrik Lindéns analys av läget.

Avvaktande läge i väljaropinionen. Med lite mer än ett år kvar till valet befinner sig Sverige just nu i en period med mycket små förändringar i väljaropinionen. Under våren har stödet för de enskilda partierna förändrats mycket lite. Opinionsläget ger intryck av en lite bleksiktig känsla bland väljarna. Inte mycket händer, inte mycket sticker ut. Sannolikt är det rätt att tala om ett avvaktande läge i väljaropinionen. Läs Arne Modigs analys här.

/ Varma hälsningar från oss på Greatness PR!

Om Greatness PR
Greatness PR är en PR-partner som arbetar med strategisk kommunikation, public affairs och samhällskontakter och PR-stärkande aktiviteter. Vi arbetar gränsöverskridande inom politik, näringsliv, kultur och akademi. Våra uppdragsgivare är engagerade företag, organisationer och personer som vill nå ut till media, politiker, opinionsbildare och andra nyckelaktörer.