AccountAbility väljer csr-experten Ola Löhman som sin svenska representant

Pressmeddelande

Den internationella CSR-organisationen AccountAbility har utsett Ola Löhman till sin svenska representant

AccountAbility är en internationell organisation som bildades 1995 och som arbetar för att utveckla system för ansvarsfullt företagande. Organisationen släpper årligen rankingar som visar på företags och länders förmåga att agera ansvarsfullt. 2007 kom Sverige etta på AccountAbility's lista. Nu har organisationen utsett CSR-experten Ola Löhman som representant i Sverige.

Ola Löhman är delägare och VD i det nystartade företaget Frontlobe som arbetar med strategisk rådgivning inom området CSR - Corporate Social Responsibility. Ola har mångårig erfarenhet av strategiskt management kring CSR-frågor. Han har bland annat varit marknadschef på KPA, varit med och tagit fram hållbarhetskriterier för den Norska petroleumfonden, samt skrivit boken Det ansvarsfulla företaget - CSR i praktiken.

- Att vara representant för en organisation som AccountAbility är givande och utmanande. Organisationen är stark och har kreativa idéer om hur ansvarsfullt företagande ska fungera internationellt. Om företag ska ta ansvar är det viktigt att vi vet vad de gör och att vi har system som gör det möjligt att just leva som man lär och kunna visa det, säger Ola Löhman.

AccountAbility arbetar med att utveckla nya tankesätt, verktyg och relationer i syfte att förse effektiva lösningar till att bemöta dagens globala utmaningar på ett konkurrenskraftigt sätt.

AccountAbility gundades 1994 och är en global organisation baserad i Washington DC, London, Sao Paolo, Peking, Genève och har representanter i Brasilien, Canada, China, Jordanien, Spanien och Sverige.

AccountAbilitys arbete fokuserar på ansvarsfull konkurrenskraft och samarbeten mellan offentliga och privata aktörer. En central del av AccountAbility's verksamhet är standardserien AA1000 och hållbarhetsrankingarna av länder och företag.

Ola Löhman, VD Frontlobe ola@frontlobe tel +46 70 657 33 40. www.frontlobe.se

Om AccountAbility www.accountability21.net