Almedalsstipendiet 2015 går till organisationen Brightful i Malmö

Almedalsstipendiet 2015 går till organisationen Brightful i Malmö. Det innebär att organisationen för första gången kan delta i Almedalsveckan. Utmärkelsen delas ut av Greatness PR med Dagens Opinion som mediepartner och Preera som sponsorer.

– Vi har haft Almedalen i tankarna, men har inte åkt. Till en del har det handlat om resurser, säger Fatime Nedzipovska, som har grundat Brightful.

Nu får organisationen, med visionen om att förebygga utanförskap genom mentorskap, möjligheten att delta i Almedalsveckan.

– Jag tänker mig att vi ska göra allt från att delta i paneldebatter om utanförskap till att träffa en massa människor. Det känns tryggt att få stöd från Greatness.

Brightful tycker att det är viktigt  med förebilder och att reflektera över sina egna värderingar. Känner sig högstadieeleverna trygga i sig själv, kommer de att göra rätt val. Under mentorträffarna pratas det om hur viktigt det är att prata om framtiden, om jobb och yrken men också om hur viktigt det är att göra det de tycker om och det som gör dem glada idag. Mentorerna försöker avdramatisera tankarna kring framtiden.

– Syftet med Almedalsstipendiet är att förstärka viktiga men ibland svaga röster som behövs i Almedalen. Årets stipendiat Brightful har en modell som fler kan ta efter. De har dessutom siktet inställt på en av Sveriges viktigaste målgrupper, elever i högstadiet. Genom Almedalsstipendiet får de en chans att berätta om sitt viktiga arbete, säger Cecilia Wassaether, vd för Greatness.

Motivering: Årets stipendiat har en modell som fler kan ta efter. De har dessutom siktet inställt på en av Sveriges viktigaste målgrupper, elever i högstadiet. Att stärka högstadieeleverna idag för att nå sina drömmar och mål i morgon ”i framtiden” visar på ett ansvar för det samhälle vi alla vill leva i, i framtiden.

I juryn för Almedalsstipendiet ingår:
Yacir Chelbat-Persson, grundare av Diversity Index, Head of innovation, Securitas
Samuel Sjöblom, verksamhetschef, Fanzingo (2014 års Almedalsstipendiat)
Seher Yilmaz, ordförande, Rättviseförmedlingen
Rolf van den Brink, VD och ansvarig utgivare, Dagens Opinion
Cecilia Wassaether, VD, Greatness PR och initiativtagare till Almedalsstipendiet

Om Brightful
Brightful har funnits om organisation i tre år. Det har inte saknats uppmärksamhet. Brightful är en ideell organisation som jobbar med ett mentorsprogram där högstadieelever får träffa mentorer i ålder 20-35 år som är yrkesverksamma och/eller studenter. Brightful har en verkställande styrelse som har arbetat ideellt vid sidan om studier och andra jobb. Brightful får stöd av bl.a. Region Skåne och tanken är att börja anställa personer som ska utveckla organisationen vidare både organisatoriskt och verksamhetsmässigt.

• almedalen 2015
  • yacir chelbat-persson
  • fanzingo
  • samuel sjöblom
  • rolf van den brink
  • dagens opinion
  • seher yilmaz
  • rättviseförmedlingen
  • diversity index
  • brightful
  • almedalsstipendiet

Greatness Public Relations arbetar med kvalificerad kommunikation för kvalificerade kunder. Våra uppdragsgivare är engagerade företag och organisationer som vill nå ut till media, politiker, påverkare och andra nyckelaktörer. Vi arbetar gränsöverskridande inom politik, näringsliv, kultur och akademi.