Framtidens viktigaste utmaning för företag är att bygga en stark arbetsplatskultur

• Snart dags för konferensen Äntligen Måndag – igen!

Arbetsplatskultur är mer än employer branding, mer än talent management och mer än medarbetarnöjdhet – det är summan av arbetsgivarens insats och alla medarbetares upplevelse av arbetsplatsen. Företagens viktigaste utmaning idag, som gör skillnaden i såväl resultatet som upplevelsen av varumärket, är att skapa en stark arbetsplatskultur. Inget företag har råd att hamna efter då 75-80% av kostnaderna i ett företag eller en organisation ofta utgörs av personal. Avgörande för ett företags lönsamhet kan därför vara hur företagen lyckas få ut mesta möjliga av sin personal.

För femte året i rad presenterar Great Place To Work, som varje år utser Sveriges Bästa arbetsplatser, heldagsseminariet ”Äntligen Måndag”. Seminariet bjuder på intressanta och inspirerande ledare från organisationer som lyckats skapa spännande och lönsamma arbetsplatskulturer. Vi får ta del av deras unika insikter i vad riktigt starka arbetsplatser faktiskt gör för att skapa en lönsam och trivsam arbetsplats.  Konferensen hålls på Rival i Stockholm 9 oktober.

Att vara en stark arbetsplats bidrar positivt till bilden av företaget som helhet. Helhetsintrycket av företaget byggs upp av många aspekter och arbetsgivarvarumärket är en del av företagets totala varumärke.

-  Det behövs färre chefer och fler ledare!  Riktigt bra arbetsplatser har insett värdet av det dagliga coachande ledarskapet för att löpande bygga upp den viktiga arbetsplatskulturen. Slutsatsen är därför enkel, vill man bli Sveriges Bästa Arbetsplats måste man ha Sveriges Bästa Ledare, säger Maria Grudén, VD på Great Place to Work.

En stark arbetsplatskultur och engagerade medarbetare skapar goda resultat i företag och organisationer. Så mycket som 75-80% av kostnaderna i ett företag eller en organisation kan utgöras av personal. Det är därför viktigt att medarbetarna satsar mycket av sitt engagemang för att få ut mesta möjliga av den här kostnaden.

För alla som vill stärka sitt ledarskap bjuder Äntligen måndag på nedanstående programinnehåll.

• Spotify
Johan Forshufvud, Head of Employee Engagement och Petter Weiderholm, Head of People Operations
Att fortfarande känna sig hemma när bolaget växer så det knakar

• Resourceful Humans
Heiko Fischer, Grundare & VD
The way from Human Resources to Resourceful Humans, or "Does the Starship Enterprise have an HR Function?"

• McDonald's
Lotta Björk, Personaldirektör
Kalla oss galna men vi tror på Sveriges ungdomar!

• Navigio
Peter Westford, VD
Det effekthöjande ledarskapet - med en framgångsrik kultur skapar du en effektiv organisation!

• Hilti Svenska AB
Aksel Ringvold, VD
Kulturresan – från inspiration till framgång

• Två breakout-sessioner leds av Annika Ahnlund, grundare och redaktör HRbloggen.se och Mattias Sjöstrand, marknadschef Transcendent Group.

• Samtal i mindre grupper erbjuds med ett stort antal organisationer: ABC-gruppen, Atrium Ljungberg, Blocket, Citerus, Hilti Svenska AB, Navigio, Piteå Kommun Städenheten, Reitan Servicehandel, SAS Institute, Trygghetsstiftelsen.

Vill du veta mer, kontakta gärna:

Maria Grudén, VD, Great Place to Work® Institute

Telefon: 08-562 00 481 e-post: maria.gruden@greatplacetowork.com

Mer information finns på: www.greatplacetowork.se

• attraktiv arbetsgivare
  • attraktiv arbetsplats

Great Place to Work® är ett internationellt organisationsutvecklingsföretag som grundades av Robert Levering 1992. Great Place to Work® arbetar med att utveckla arbetsplatser och organisationer. Företaget är verksamt i 48 länder i hela världen och har cirka 500 anställda. Kunderna är dels stora internationella företag, dels nationella eller lokala företag. Några exempel är Microsoft, Accenture, Handelsbanken, American Express, Google, SAP och SAS Institute, men även många svenska IFS, Rejlers, Qliktech och Klarna.