​Älvsbyhus levererade sitt 40 000:e hus med Green Cargo

​Älvsbyhus levererade sitt 40 000:e hus med Green Cargo

I veckan rullade Green Cargos tåg med Älvsbyhus 40 000:e hus från Älvsbyn till Tomteboda. Älvsbyhus fraktar sina moduler i samarbete med Green Cargo som har utvecklat ett effektivt koncept anpassat för Älvsbyhus med avlastningsyta på Tomtebodaterminalen i Solna.

– Vi har arbetat med flera variabler för att få ihop en effektiv lösning för Älvsbyhus. Allt från kontakt med Trafikverket för en avlastningsyta på Tomteboda till att hyra vagnar som är anpassade för den här typen av frakt, som både förenklar och effektiviserar på- och avlossning på terminalerna, säger Johan Roswall, säljare på Green Cargo.

För Älvsbyhus är både kostnads- och miljöaspekten viktiga vid val av transportslag. Med Green Cargos godståg får de en miljövänligare transport som dessutom ökar både kapaciteten och säkerheten jämfört med att frakta med lastbil.

– Vi är mycket nöjda med Green Cargos koncept. Den mängd moduler vi skickar med tåget skiljer sig markant jämfört med lastbil. Vi har använt oss av godstransport på järnväg länge och vår ambition är att öka dem ännu mer. I dag lastar vi cirka 23 vagnar från terminalspåret. Med ett nytt spår kan vi komma upp i totalt 50 vagnar, vilket motsvarar sex hus i veckan. säger Benjamin Blomquist, transportchef på Älvsbyhus.

Älvsbyhus är en internationell koncern med verksamhet i Sverige, Finland och Norge. Bolaget bildades 1944 som Norrfjärdens Träförädling. Verksamheten utvecklades och 1960 sattes det första Älvsbyhuset upp. Nu har över 40 000 hus levererats till kunder i Sverige, Finland och Norge. Bolaget har fyra fabriker, tre i Sverige och en i Finland. Bolaget leds av tredje generationen av familjen Johansson, sonsönerna Kent och Stefan Johansson är VD respektive vice VD/byggchef.

Green Cargo kör cirka 400 godståg varje dygn i Sverige och ersätter därmed cirka 10 000 lastbilstransporter på vägnätet. I vårt nätverk trafikerar vi cirka 270 platser i Sverige och Norge och med partners når vi hela Europa. Kunderna erbjuds transporter märkta med Naturskyddsföreningens Bra Miljöval. Green Cargo ägs av svenska staten. Koncernen har cirka 2 000 anställda och en årsomsättning på 4 miljarder SEK (2015). Läs mer på www.greencargo.com