Foto: CMP

CMP och Green Cargo skapar flexibla och effektiva logistiklösningar i Malmö

Den 5 april byter Green Cargo terminal i Malmö för direktlinjen Belgium Direct vilket ger kunderna ännu generösare in- och utlämningstider för effektivare transporter.

Belgium Direct är Green Cargos direktlinje mellan Sverige och Belgien som startade 20 oktober 2016. Belgium Direct är inte bara det snabbaste transportsättet av vagnslast och intermodala enheter mellan Skandinavien och Belgien, utan även ett mer tillförlitligt och miljövänligt transportalternativ. Direktlinjen har tre avgångar i veckan från båda länderna med en transporttid på endast 21 timmar.

– Vi utvecklar ständigt våra transporttjänster för att bättre möta de intermodala volymernas krav. I Belgium Direct var det viktigt med senare tider för inlämning och tidigare tider för utlämning. CMP har varit väldigt lösningsinriktade och vi är övertygade att de kommer ge oss den service vi behöver. Green Cargo kan nu erbjuda den vassaste transportlösningen mellan Skandinavien och Belgien med lägsta möjliga miljöpåverkan, säger Richard Kirchner, Kundservice- och Försäljningsdirektör Green Cargo.

CMP har sedan tidigare trafik från kombiterminalen i Norra Hamnen i Malmö med avgångar måndag till torsdag samt söndagar till Stockholm/Årsta. Med direktlinjen till Belgien utökas samarbetet med Green Cargo väsentligt.

– Vårt sätt att arbeta stämmer väl överens med de behov Green Cargo har, och vi är mycket glada över det förtroende vi har fått. Med tillgång till den trimodala operationen vi erbjuder i Malmö kan vi skapa flexibla logistiklösningar. Att det framöver går en direktlinje till Belgien tre gånger i veckan från Norra Hamnen ger dessutom stora möjligheter för de företag som vill etablera sig i närbelägna Malmö Industripark, säger Johan Ullenby, VD för CMP Norra Hamnen AB.

Belgium Direct innebär en utökad service i Norra Hamnen med större täckning, bra transittider och smidig hantering med CMP i Malmö som knutpunkt.

Green Cargo kör 400 godståg varje dygn i Sverige och ersätter därmed 10 000 lastbilstransporter på vägnätet. I vårt nätverk trafikerar vi 270 platser i Sverige och Norge och med partners når vi hela Europa. Kunderna erbjuds möjligheten att märka sina transporter med Naturskyddsföreningens Bra Miljöval. Green Cargo ägs av svenska staten. Koncernen har 2 000 anställda och en årsomsättning på 4,2 miljarder SEK (2016). Läs mer på www.greencargo.com