Svenska Greenfoodföretaget Picadeli tar hem ytterligare ett prestigefullt pris

Svenska Greenfoodföretaget Picadeli tar hem ytterligare ett prestigefullt pris

Svenska Greenfoodföretaget Picadeli har vunnit ännu ett viktigt branschpris inom den franska dagligvaruhandeln. Utmärkelsen Grès d’Or, som belönar samarbeten mellan leverantörer och återförsäljare, delades ut till det svenska företaget tillsammans med närbutikskedjan Franprix i regionen Ile de France.

Det är i år 20-årsjubiluem för prestigefulla Grès d’Or, som den här gången delades ut vid en ceremoni i Paris den 11 september. Evenemanget arrangerades av LSA Magazine och branschorganisationen FEEF. Totalt kandiderade över 650 företag till priset, där endast tio av dem belönades.

Priset är den tredje betydande utmärkelsen som det svenska företaget Picadeli vunnit i Frankrike på mindre än ett år. Det följer på LSA Innovation Awards i december 2017, samt Snacking Magazine Editors Choice award i april.

Ska öppna 200 salladsbarer i Frankrike

Picadelis partnerskap med franska dagligvarukedjan Franprix är ett exempel på just den samarbetsanda som juryn för Grès d’Or letar efter. Tillsammans revolutionerar de båda företagen branschen genom att erbjuda kunderna ett hälsosamt och smidigt alternativ till mackor och snabbmat. Första gången en salladsbar från Picadeli dök upp i en Franprix-butik var i juli 2017. Sedan dess har ytterligare 130 barer kunnat öppnas med ett mål om totalt 200 stycken i kedjan runt om hela Frankrike.

Picadelis unika koncept erbjuder över över 40 fräscha ingredienser att välja mellan där konsumenten betalar i vikt för sin sallad i kassan tillsammans med resten av sina inköp. Franprix är ideala återförsäljare för Picadelis salladsbarer, då butikerna har stor kundgenomströmning varje dag i sina många närbutiker.

Fortsätter arbeta tillsammans

Picadeli är marknadsledande inom självplocksallad i den nordiska regionen, men har också genomgått en snabb expansion i Frankrike sedan lanseringen där 2017. Idag finns det närmare 200 återförsäljare av Picadeli över hela landet.

– Den här formen av service- och närbutiker ökar i popularitet och de letar hela tiden efter nya, innovativa livsmedelskoncept, säger David Bicheron, Managing Director för Picadeli France. I och med den stora efterfrågan på hälsosam mat från konsumenterna visste vi att Picadeli skulle bli en utmärkt partner till Franprix. Vår omtalade service är perfekt för kunder som letar efter en fräsch och nyttig lunch. Det här priset är en fantastisk bedrift av båda våra företag och vi fortsätter nu att arbeta tillsammans med innovativa food tech-lösningar.

Vi fullkomligen älskar hälsosam mat. Att göra den godare. Enklare. Bättre. Och mer tillgänglig.

Passionen har gjort oss på Greenfood till en av Nordens ledande livsmedelskoncerner inom hälsosam mat och vi har en historik som sträcker sig 50 år tillbaka i tiden.

2017 omsatte vi ca 4 miljarder kronor och vi har drygt 900 anställda. Verksamheten är bred och med våra fyra affärsområden är vi med i hela livsmedelskedjan – från odling, förädling och leverans till ögonblicket då konsumenten sätter gaffeln i sin mun. Greenfoods affärsområden är uppdelade i; Picadeli, Food Solutions, Fresh Cut och Fresh Produce. Varumärken inom koncernen är t ex: Picadeli, Wrapson, Daily Greens, Salacarte, Ahlgood & Mästerkockarna.

Picadeli är sedan 2015 en del av Greenfood-koncernen och tillhandahåller dagligvaruhandeln ett helhetskoncept med självplocksallad där kunden erbjuds allt från ett innovativt, fräscht och smakrikt sortiment, till högteknologiska salladsdiskar, support och service. 2009 lanserades den allra första salladsbaren med ambitionen att förändra människors lunchbeteende genom ett helt nytt sätt att köpa sallad. Idag har företaget över 120 anställda, är marknadsledare i Norden och återfinns i mer än 17 00 butiker runt om i Europa. Läs mer på www.picadeli.com