Leaderansökan godkänd för Utflyktsvägen-Föreningen Gröna Kusten

Nu har vi fått ett slutgiltigt besked från Jordbruksverket, för Leaderprojektet ”En digital utflykt till Utflyktsvägen -Sörmlandskusten" - Ni är godkända!

Bakgrund - en ny webbplattform

En arbetsgrupp inom styrelsen för Föreningen Gröna Kusten har under det gångna året har gjort en gedigen upphandling för att ta fram en ny plattform för Utflyktsvägen på webben. Utflyktsvägens Leader budget är på drygt 750 000,- sek.

Projektledare är Ann-Kristin Rahm MIC Produktion tillika styrelsemedlem.

Företaget, You Are Here i Nyköping kommer att bygga sidan, med leverans under 2018 – 2019.

Mål

Det övergripande målet är att öka kunskapen och trafiken till utflyktsvägen.se och därigenom få fler att upptäcka våra aktörer tack vare en smart och hjälpsam hemsida. Helt enkelt få fler utflyktssugna att ta del av allt som Utflyktsvägens turism-entreprenörer erbjuder i området från Södertälje, Stockholms södra skärgård, genom Sörmland, till Kolmården, och Bråviken-Norrköpingsområdet.

Den nya sidan kommer därför uppfylla de krav som besökare har på en modern hemsida idag. Det gäller exempelvis responsiv design (att sidan anpassar sig efter mobil/ dator/ surfplatta/, enkel navigation för besökare och enkel uppdatering för administratörer samt förbättrad sökoptimering.

Besökare kommer med hjälp av en interaktiv karta kunna unna se alla besöksmål och kunna klicka sig vidare till dem direkt via kartan.

Fakta:

Utflyktsvägen (Gröna Kusten EF) är en ekonomisk förening för besöksnäringens entreprenörer. Enda syftet för oss sedan 2005, är att samverka för att få fler gäster, kunder, besökare till vårt område. Främst för den inhemska marknaden från området i Stockholm-Mälardalen som färdas i nord/sydriktning över kommun- och länsgränser från Sörmland ner till Östergötland och vice versa.

Besökarna har kanske inte har en specifik ”kommun” som upplevelse och resmål. Därför samverkar vi över kommun och länsgränser med 8 Kommuner (Södertälje, Nykvarn, Gnesta, Trosa, Flen, Nyköping, Oxelösund, Norrköping), för att underlätta för besökare att enkelt, hitta intressanta upplevelser med drygt 1 timme från Stockholm-Mälardalsområdet.

Magasinet Utflyktsvägen

Utflyktsvägen ger ut det årliga gratis magasinet Utflyktsvägen i 70 000 ex. som sprids till medlemmar,

samarbetspartners, samt i Stockholmsområdet och även via Turistbyråshopen och till landets alla

Turistbyråer, större mötesplatser längs E4. Läs gärna ”Magasin Utflyktsvägen” på www.utflyktsvagen.se.

Magasinet har förutom massor av restips och upplevelser även intressanta reportage.

Vi marknadsför Utflyktsvägen på via mässor, workshops och på vår webbsida www.utflyktsvagen.se.

Där finns en karta med alla medlemmar, samarbetspartners, som har sin egen ”prick” med beskrivning, bild, vilken länkas till deras egen webbsida. Vi är dock ingen bokningssite.

Här finns även många icke kommersiella besöksmål, som naturreservat och sevärdheter. På webbsidan och Facebooksidan har medlemmarna obegränsad möjlighet att lägga ut sina nyheter, erbjudanden, bjuda in till evenemang löpande under året.

Utflyktsvägen - Föreningen Gröna Kusten

g.m. Lars-Gunnar Thor, Projektledare