Östersjövänlig mat på riktigt

Östersjövänlig mat på riktigt – Södertälje Sustainable Food Society och Race for the Baltic bjuder till presskonferens 25 juni

Race for the Baltic – en 3 månader lång cykelkampanj som omfattar 9 länder och 3 500 kilometer med målet att öka allmänhetens medvetenhet kring Östersjöns utsatta tillstånd – kommer till Ytterjärna tisdagen den 25 juni, 2013.

– Tillsammans med Race for the Baltic och BERAS bjuder vi in till en kombinerad lunch och presskonferens där konceptet ”Östersjövänlig mat” står i fokus. Vi kommer berätta om konkreta sätt att rädda Östersjön genom förändringar av jordbruket och livsmedelsproduktionen, säger Daniel Dworetsky, projektledare för LEADER-projektet Södertälje Sustainable Food Society som arrangerar evenemanget.

Politiker, lantbrukare, företagare, Östersjö-experter och andra nyckelintressenter deltar vid lunchen/presskonferensen för att diskutera hållbarhet och hur Östersjön kan räddas från övergödning.

Medier är välkomna att träffa LEADER-projektet Södertälje Sustainable Food Society, Race for the Baltic och EU-projektet BERAS (Baltic Ecological Recycling Agriculture and Society) på Ytterjärna Restaurang (Robyggehuset, nära Kulturhuset i Ytterjärna) klockan 14:00 tisdagen den 25 juni, där kockarna Robert Westerdahl och Anders Arnberg serverar en alltigenom ekologisk/biodynamisk, närproducerad och säsongsanpassad lunch.

Vi kommer med andra ord att få njuta av Östersjövänlig mat på riktigt!

Några korta presentationer ges, bland annat kommer Södertälje Kommuns ledande arbete med att använda publika måltider som verktyg för att uppnå hållbar utveckling, att presenteras.

Efter lunchen kommer Race for the Baltic-teamet – cyklisterna och projektets partnerorganisationer – att vara tillgängliga för närvarande medier.

Det ges också möjlighet att besöka visningsträdgården “Dina 2 000 kvadratmeter” som ligger alldeles i närheten av Ytterjärna Restaurang. ”Dina 2 000 kvadratmeter” är ett exempel på ett positivt ekologiskt fotavtryck. Delar man jordens åkerareal med antalet människor får man just 2 000 kvadratmeter per person. Men den genomsnittlige svensken fordrar idag 4 000 kvadratmeter. Visningsträdgården visar att det går utmärkt att leva gott på vad just 2 000 kvadratmeter ger.

Meddela senast måndagen den 24 juni om du har möjlighet att delta vid detta kombinerade lunch- och pressmöte där vi presenterar lösningar på hur Östersjön kan räddas. Skicka din anmälan till daniel@beras.eu.