Påsk på Gröna Kusten

Antons Krog Varmt välkommen till oss att fira påsk! Njut av våren på uteserveringen där vi serverar Påsktallrik & valfri varmrätt pris 245:-. Öppet alla dagar kl 12.00-17.00.
Telefon 0156-127 49, www.antonskrog.se

Bergs Gård & Rum Relax
Fira påsken hos oss på Bergs Gård Rum & Relax, du får tillgång till hela huset inkl relaxavdelningen. Magasinet från skärtorsdagen - annandag påsk, pris 15.000 kr. Sovplatser 12+6. Vi tipsar att gå en härlig vandring på Sörmlandsleden etapp 54 som passerar sjöarna Björken, Gisesjön och Ringsjön. Inta er påskmiddag i Snickarboa där ni kan duka upp påskbuffé som ni beställer från Antons Krog i Trosa.

Frida & Magnus Jonsson, Bergs Gård, 610 75 Västerljung.

För priser och info 070-4954932, info@bergsgard.nu, www.bergsgard.nu

Best Western Blommenhof Hotell
Välkomna att fira påsken hos oss på Best Western Blommenhof Hotell.

Under veckorna 14 och 15 får alla barn som bor hos oss var sitt påskägg. Ät gott, bada och basta i vår relaxavdelning och njut av att våren har landat på riktigt.

Boka på tel 0155-202060, eller boka via www.blommenhof.se

Cafe Gula kvarn
Långfredag - Annandag påsk kl 11-17.
Från Valborg har vi öppet helger kl 11-17.

Galleri Magasinet Gula kvarn, Nävekvarn, Bildmakarna
Bildmakarna är en grupp personer i Nävekvarn som träffas och målar tillsammans.

Långfredagen - Annandag påsk kl 11 — 17
Ulla Hagman, Helen Hjalmarsson, Inga-Britt Karlsson, Inger Varlind, Lars Saxow, Lilliann Söderqvist

F11 Museum Påsköppet på F11 Museum i Nyköping, vid Skavsta. På F11 Museum kan du ”flyga” simulator på skärtorsdagskvällen! Kanske till Blåkulla? Och komma tillbaks på påskdagen.

Passa på att ”prova dina vingar”i vår simulator. Den har tidigare använts till utbildning av Viggen-piloter i Flygvapnet. Du sitter i en Viggen-cockpit och ”flyger” i en dataprojicerad autentisk värld, med aktiva reglage och instrument. Flygkänslan måste upplevas.

Museet är öppet och simulatorn är igång alla tisdagar kl 9-12, torsdagar kl 18-21 och söndagar kl 11-15. Simulatortid måste bokas på vår hemsida: www.f11museum.se En instruktör hjälper dig att komma igång. Priset för 30 minuter är 150 kronor.

Kaffe, te läsk och bullar säljs i vårt café. I vår shop hittar du flyglitteratur, Spitfire-kepsar, t-shirts, flygplanslitografier, pins och flygkuriosa. Fri parkering vid museet. Fri entré.

Hästen är PoÄngen
Påsklovsaktivitet för barn och ungdomar långfredagen den 6 april v.14 Stall Ängen ligger 1,5 mil utanför Gnesta längs med väg 223. Välkomna till en dag med mycket häst, där vi på förmiddagen borstar och pysslar med hästarna genom en rykttävling. Alla deltagare i rykttävlingen får pris. På eftermiddagen har vi voltigeträning - Gymnastik på hästryggen. Gör de övningar du själv vill. Ingen hästerfarenhet krävs. Hästarna är lugna och trygga dessutom hjälper vi dig.
Dagen börjar kl.10.00 och slutar kl.15.00.
Alla tar med sig egen matsäck, som äts inne värmen i mysig stuga. Tänk på att ta kläder efter väder! Pris 250 kr/ deltagare.
Camilla Hellsten, Avla Ängen 2, 646 91 Gnesta, 0707- 620 626, camilla@stall-angen.se, www.stall-angen.se

Kallfors Kök - Påskbuffé
5 sorters sill (senap, inlagd, kallfors, vitlök & citrus), Kallrökt Lax, Gravad Lax, VästerbottenPaj, Ägghalvor med rom & dill, Ägghalvor med skagen, Omelett, Prinskorv, Köttbullar, Nötstek med gräddsås, Kokt potatis, Pressgurka, Äppelpaj, Brownie med vaniljgrädde och Kaffe

Påskbuffén serveras från kl.16.00-20.00 på långfredagen den 6/4. Pris : 295 Kr  (100 kr för barn under 10 år (inklusive påskägg till alla barn) )

Boka bord på 08-55170908 eller maila till ingela@kallfors.com, Ingela Cilthe, Kallfors Kök, www.kallfors.com

Kolmårdens Djurpark
Vildare PÅSKlov på Kolmården

Delar av Kolmården är öppen (6/4 - 15/4) för alla påsklovslediga, stora som små. Följ med på en Vild vandring, en spännande tipspromenad som leder dig runt till utvalda stationer. På olika ställen under promenaden finns zoolärare som berättar om djuren och svarar på dina frågor. Gosa med getter och grisar eller titta på elefanter, jakar och schimpanser. Missa heller inte de härliga sälarna och de fantastiska delfinerna. Kom till Kolmården och se vad djuren gör så här års!

Fredag 6/4 - söndag 15/4 2012

Djurparken är öppen 10.00-16.00. Entrén öppen till 13.00
175 kr/vuxen, 125 kr/barn (3 t o m 12 år). Barn under 3 år fri entré.

Läs mer om boendepaket på Vildmarkshotellet under påsklovet på www.kolmarden.com.

För mer information: Iréne Lidén, informationsansvarig, 010-708 75 37, irene.liden@kolmarden.com

Nora trädgård
Öppet alla dagar i påskhelgen! Vardagar kl 9-18  lördag kl 9-15 söndag och helgdagar kl 10-15.

Påsken är den stora upptaktsdagen för våren och många fejar och gör fint i sina trädgårdar. På Nora trädgård finner du riktiga stålräfsor och andra bra verktyg som gör fagandet till ett nöje.

Förr fagade man ängarna så betet skulle bli så bra som möjligt. Det var en av förutsättningarna för att blomsterhagen skulle bli rik på örter. Du hittar även allt annat till trädgård , kruka och balkong plus inspiration och vacker omgivning.

Välkommen! Brita Zettergren, Nora trädgård AB, Noravägen Trosa Gatmun, 610 74 Vagnhärad,
0156-260 63, info@noratradgard.se, www.noratradgard.se

Romantiska Ting Besök Gårdsbutiken Romantiska Tings VÅRMARKNAD. Massor utav utställare som säljer den lantliga inredningen och även lokal mat. Gårdsbutiken är påfylld utav vårliga varor. Gör ett besök helgen 31/3-1/4 i Östra Husby på Vikbolandet. Öppet kl 10-16 varje dag och under påsken to-fr kl 12-18 och lö-sö kl 11-17. Mera information hittas på http://violasromantiskahem.blogspot.com

Svenska Kulturpärlor
Påskbuffé på Gripsholms Värdshus
Boka in er på en påsklunchbuffé med smak av våren. Vi dukar upp påskens alla godsaker åt er! 7-9 april med sittningar 12:00 & 15:00 Boka bord på 0159 - 347 50

Påskbuffé på Dufweholms herrgård.
Boka in er på en påsklunchbuffé med smak av våren. Vi dukar upp påskens alla godsaker åt er! 7-9 april med sittningar 12:00-16:00 Boka bord på 0150-75400

Påskbuffé på Södertuna slott.
Boka in er på en påsklunchbuffé med smak av våren. Vi dukar upp påskens alla godsaker åt er! 7 april med sittning 12:00 Boka bord på 0158- 705 00

Bo 2 för 1 under påsklovet!
Under V. 14 & 15 bor ni 2 för priset av 1 när ni bokar en vistelse med paket. (gäller söndag - torsdag). Välkomna!

* I våra paket ingår det en 3-rättersmiddag i detta erbjudande.

Marie Cox, marie.cox@kulturparlor.se, tel +46 159 347 50, fax +46 159 347 77, mobil +46 70 233 83 31, www.kulturparlor.se, www.gripsholms-vardshus.se

Taxinge Slottscafé Taxinge Slottscafé bjuder alla barn på chokladboll ur vårt stora påskägg under hela påsken. Slottscaféet öppet fre-sön kl 11.00-16.00.

Näsby 52, 155 93 Nykvarn, 0159 -701 14, info@taxingeslott.se, www.taxingeslott.se

Tom Tits Experiment
Häxor flyger in gratis på Skärtorsdagen.

Alla som kommer utklädda, båda barn och vuxna, på Skärtorsdagen, går in gratis och kan stanna hela dagen och leka och experimentera.

Hela påsken kan den som vill bygga en farkost till de kärringar som ännu inte kommit iväg till Blåkulla. Vi håller med material och en avfyrningsramp. Alla får hitta på och konstruera.

Äggsperimentshow med kolysyreis hela lovet. Äventyr och upptäckter som räcker en hel dag för alla åldrar.

Påsköppet: Vecka 14
Tisd- Torsd: kl 10-16
Långfredag, påskafton, påskdagen: kl 11-17

Vecka 15
Annandag påsk 11-17
Tisdag- Fredag 10-16
Lördag-Söndag 11-17

Storgatan 33, Södertälje, 105 69 Stockholm,, 08-550 225 7 http://www.tomtit.se

Trosa Stadshotell
Mycket påskfirande på Trosa stadshotell - se vår hemsida http://trosastadshotell.se/index.cfm/page_id/312/.
Extra påskstrut på rummet med choklad från Åre Chokladfabrik till Dig som bokar påskvistelse senast 31 mars!

För Dig som vill komma skärtorsdag, långfredag eller söndagen den 8/4 gäller även vårpaketet med 2-rättersmiddag, vinpaket och entré till spa samt del i dubbelrum och frukost.

Tullgarns Värdshus & Orangeri
Påskbuffé på Orangeriet, 6-9 april kl 11-16. Påskbuffé 179:- ink.kaffe exkl dryck,
Barnen får komma och måla ägg kostnadsfritt. Välkomna önskar Nancy med personal 610 74 Vagnhärad, 08-551 720 26, www.tullgarnsvardshus.se

610 74 Vagnhärad, tele 08-551 720 26, www.tullgarnsvardshus.se