Sophia Tammi Rilby ställer ut på Idala galleri på Mörkö

Pressmeddelande   •   Jul 24, 2012 11:22 CEST

Sophia Tammi Rilby ställer ut på Idala galleri 28/7-19/8

Sophia är formgivare och arbetar med form och mönster ur ett växande perspektiv. Här på Idala visar hon i huvudsak collage på duk och textiler.

Mitt sätt att jobba bygger på en fascination jag har för den spänning som uppstår när den tunna känsliga linje jag tecknar med blyerts förstoras upp flera hundra procent. Den behåller sin sprödhet och styrka men förmedlar ett helt annat uttryck. Mina foton, akvareller, teckningar och mönsterbilder arbetar jag om till nya bilder som jag sedan överför på duk, bit för bit, lager på lager. Flera av dem är sedan ytterligare arbetade med akrylfärg och nya lager av bilder och akvareller.

Ett annat av mina projekt består av att jag överför den fina organiska linjen på keramik. Det är ett pågående projekt som jag vidareutvecklar till skulpturer och relieffer. Under våren 2012 har jag startat ettt konstnärligt forskningsarbete där jag arbetar tredimentionellt med linjen som verktyg. Materialen är metaltråd, keramik, rep och ull.

Som formgivare arbetar jag med mina mönster på textilier, kakel och tapeter och som färgsättare vid inredningsprojekt, för privat och offentlig miljö. Det är viktigt för mig att arbeta rumsligt med ett helhets tänkande, där människan och naturen står i fokus.

Utbildningar:

Konstfack, Konstnärliga Forskningsprosesser 2012