En företagsanda som får medarbetare att lyfta

Inom Grönklittsgruppen AB finns en uttalad vilja att satsa på människor, att ge dem verktyg för att kunna växa och utvecklas genom ansvar, förtroende och utbildning. Det senaste i raden av exempel är Stephanié Yxérius, som i förra veckan utsågs till ”Årets unga campingföretagare i Sverige” av SCR, Svensk Camping.
– Jag är överväldigad, det här betyder mycket för mig, säger Stephanié, som till vardags arbetar som receptionsansvarig på Siljansbadets Camping och Rättviks Camping.

Grönklittsgruppen är ett av Sveriges mest snabbväxande turismföretag, med verksamhet inom boende, konferens, camping, skidor och temapark.
– Vi är måna om människor och vill fånga upp deras ambitioner, säger Mark Baljeu, VD/koncernchef för Grönklittsgruppen. Vi har en kontinuerlig process igång där vi fångar upp människor och hjälper dem att lyfta. Det finns ett flertal exempel där vi identifierat olika medarbetare och givit dem nya, större roller inom vår koncern. Resultaten har varit enastående. Grönklittsgruppen är ett ungt, modernt företag som hela tiden växer. Det är viktigt för oss att skapa en anda och kultur som är tillåtande och har högt i tak, där man får växa, utifrån sina ambitioner.
Maria Olsson är HR-ansvarig i koncernen som idag omfattar 1 100 personer, varav 180 är tillsvidareanställda.– En fördel är att vi kan erbjuda både sommar- och vintersäsonger, samt att vi har verksamheter på många olika geografiska platser i Sverige. Vi vill vara en attraktiv arbetsgivare och lyckas bra med det. Karriärmöjligheterna är stora, precis som variationen av arbetsuppgifter. En stor fördel är också att vi bedriver verksamhet som många uppfattar som rolig och fylld av energi.
Ärofyllt pris till StephaniéDet var under förra veckan som Svensk Camping, SCR – en branschorganisation för Sveriges camping- och stugföretagare – samlade sina medlemmar från hela landet för årskonferens och 50-årsjubileum i Göteborg. Konferensen avslutades med att olika företagare hyllades och prisades. En av vinnarna blev Stephanié som fick priset ”Tummen upp” – årets unga campingföretagare.
Motiveringen löd: ”Årets pristagare gjorde sin första campingsommar som artonåring och efter några år inom restaurangbranschen i annat företag headhuntades Stephanié tillbaka till campingbranschen. Hårt arbete, stor ansvarskänsla och sann serviceanda lönar sig; det som började som säsongs- och extraarbete övergick i en tillsvidareanställning i en ansvarsroll på två anläggningar. Stephanié har utvecklats i rask takt – både i sin roll som ledare och i sitt affärsmannaskap. Stephanié bemöter, både kollegor och gäster, med en genuin värme och hjälpsamhet. Hon sprider glädje på sina anläggningar genom att bry sig om människor samt att alltid tänka på företagets bästa. Stephanié är ett skolboksexempel på att alltid ge det lilla extra och ge service i världsklass!”
– Det här betyder otroligt mycket för mig, säger Stephanié som är bosatt i Nusnäs. Det är det här som jag vill jobba med. En förklaring till framgången är att vi hjälps åt mycket i koncernen. Det skapar mervärden och karriärmöjligheter.

Inom Grönklittsgruppen finns många exempel på medarbetare som gjort ”personliga utvecklingsresor”.
– Det gör gott ända in i själen, att se den här utvecklingen, på alla nivåer, säger Mark Baljeu. Det pris som Stephanié fått är ett bra exempel: en ung tjej med driv och passion för serviceyrket, som fått ansvar och befogenheter, och sköter det strålande.

Frågor kring ovan kan ställas till:
StephaniéYxérius, 076–772 2275
Mark Baljeu, 070–626 86 55

• svenska campingpärlor
  • grönklittsgruppen
  • rättviks camping
  • camping
  • medarbetare
  • unga talanger

• Rättvik

Camping inom Svenska Campingpärlor: Gränna camping, Duse Udde Camping i Säffle, Sunne Camping och Sommarland, Mora Camping, Orsa Camping, Rättviks Camping, Siljansbadets Camping i Rättvik och Ansia Resort i Lycksele.