Grönklitt Trail – en utmaning för hela familjen med entrén på köpet

Den 22 september går starten för den andra upplagan av Grönklitt Trail och Bärra Trail. En riktig vildmarksutmaning för hela familjen. Nyheterna för i år är en ny bansträckning med bergpris efter 6 km och att entré till Rovdjursparken ingår i anmälan. Med tätare starttider blir den 22 september en fartfylld familjedag i Orsa Grönklitt. Anmälan är öppen redan nu.

Grönklitt Trail är ett traillopp med fina stigar, rejäla höjdmetrar och storslagen utsikt. De få metrarna med grusväg är lätträknade, här är det verkligen trail och skog som gäller. Banorna mäter 7 km och 18 km för vuxna och ungdomar, för barnen finns Bärra trail med allt från 600 meter till 3 km.

Samtliga banor har fått en ny sträckning, med det tuffare partiet av banan i början av loppet som kryddas med den fantastiska utsikten från toppen av Grönklitt. Även de kortare banorna görs om och får fler utmaningar på vägen. Banan där Grönklitt Trail går kommer också skyltas upp så att man kan gå och springa längs stigarna när man vill under hela sommaren – så passa på att träna här innan loppet!

Den andra stora nyheten är att entré till Orsa Rovdjurpark under den 22 september ingår i anmälningsavgiften. Passa på att se några av alla djurungar som är födda under det senaste året, bland annat finns tiger-, björn-, lo-, leopard- och vargungar.

Grönklitt Trail är en del av den breda sommarprodukten som Orsa Grönklitt erbjuder.
Inför sommarsäsongen som stundar har arbetet med att förbättra de cykel - och vandrings/löpleder fortsatt, även arbete med att skapa nya leder pågår. Nyhet inför året är en MTB-led anpassad för de nya el-MTB cyklarna som finns att hyra på Längdcentrum i sommar.

Tillsammans med förra årets nyhet, Stand up paddleboard, och övriga vattenaktiviteter så finns det massor med härliga aktiviteter här i skogarna runt Grönklitt.

Gå in på vår hemsida och läs mer om aktiviteter och hur du anmäler dig till våra lopp. Och glöm inte att följa oss på våra social medier.