Multibanan tar form i Orsa Grönklitt – stärker skidprodukten året runt

Det har varit en dröm länge, att anlägga en multiskidbana i Orsa Grönklitt. Nu är det första spadtaget avklarat och byggnationen har påbörjats. Redan nästa höst kommer en cirka fem kilometer lång bana att vara färdigbyggd. En investering i tiden, till glädje för ett flertal olika målgrupper.
Traditionellt har rullskidbanor runt om i Sverige byggts för att locka elit och riktigt vana rullskidåkare. Nu skapar Orsa Skidklubb, i samarbete med bland annat Orsa Grönklitt, en bana med inriktning på den vanlige motionären.

– En multiskidbana öppnar upp möjligheter på flera plan, säger Hans Stjernqvist, projektledare, tillika ordförande i Orsa Skidklubb. Banan kommer att fungera som en traditionell rullskidbana under vår, sommar och höst, en bana som blir lätt att åka på, utan svårare, kuperade partier.

Förutom en satsning på en naturskön och snällare kupering, sker en investering genom att gräva ned fiber längs hela sträckningen. Det gör att man i nästa steg kan koppla på spetsfunktioner, som stöd för dem med olika funktionsnedsättningar, eller som ett verktyg för att kunna ge fördjupad feedback på skidteknik etc.

– Det här blir fantastiskt bra och kommer att vässa vår skidprodukt ytterligare, säger Marcus Laggar, längdansvarig i Orsa Grönklitt. Vi kan erbjuda en året-runt-produkt för alla, barn, ungdomar, familjer, motionärer och alla med fokus på Vasaloppsveckan.

Om knappt sex veckor är vintern och en ny längdsäsong igång i Orsa Grönklitt. Det officiella öppningsdatumet blir torsdag 25 oktober, där stora förhoppningar finns på ännu en kanonvinter. De senaste åren har Orsa Grönklitt kunnat erbjuda skidåkning i över sex månader.

En film bifogas från det historiska, första spadtaget av multiskidbanan.