Orsa Rovdjurpark - dagen efter olyckan

Pressmeddelande   •   Aug 05, 2017 11:29 CEST

Efter den tragiska olyckan igår, då en ung djurvårdare förolyckades, kommer här en lägesbeskrivning.

För personal och berörda handlar de närmaste dagarna om att bearbeta händelsen och ta hand om både varandra och djuren. Under de närmaste arbetsdagarna kommer djurvårdarna att arbeta i par, två och två. De har då möjlighet att stötta varandra och bearbeta den tragiska händelse som skedde under gårdagen.

Djurvårdarna inför även en extra säkerhetsåtgärd i samband med berikning av hägnen. Djuren flyttas över till djurstallarna i samband med berikningen.

Under morgonen innan öppning idag så skedde också en utökad inspektion av samtliga staket och hägn.

Aktiviteten Camp Care som genomfördes när olyckan inträffade kommer inte att bedrivas förrän utredning och analys är klara.

Parken är öppen med normala öppettider. Den del av parken som är under utredning är stängd tillsvidare.

En minnesstund för att hedra vår förolyckade arbetskamrat är planerad för samtliga inblandade inom företaget. Idag vajar samtliga flaggor på Grönklittsgruppens anläggningar på halv stång. Vi är i sorg efter gårdagens tragedi.

För frågor och upplysningar, vänligen kontakta tf VD Anders Blomquist. +460703948464

Camping inom Svenska Campingpärlor: Gränna camping, Duse Udde Camping i Säffle, Sunne Camping och Sommarland, Mora Camping, Orsa Camping, Rättviks Camping, Siljansbadets Camping i Rättvik och Ansia Resort i Lycksele.

Kommentarer (4)

Jag undrar varför ni inte har som rutin att alltid jobba 2 och 2 med djuren?? På de viset blir man aldrig ensam vid en nödsituation och man har varandras ryggar. Samt varför en nyanställd inte har en backup med sig??

- Jenny - 2017-08-05 12:50 CEST

Hej Jenny!
    Ur ett säkerhetsperspektiv har det tidigare inte funnit anledning till att vara två anställda i ett tomt hägn. Från och med idag, för att våra anställda ska känna sig trygga i den krissituation vi befinner oss i, kommer personalen att gå två och två.

Vänligen
    Anna Bjurholm
    Marknadsavdelningen Grönklittsgruppen

- Anna Bjurholm - 2017-08-05 13:40 CEST

Vilka skäl låg bakom beslutet att avliva björnen som angrep? /Anna

- Anna - 2017-08-05 14:32 CEST

Hej Anna!
    Beslutet togs som en del i räddningsinsatsen. För ytterligare detaljer hänvisar vi till polisens utredning.

Vänligen
    Anna Bjurholm