Thomas Fuhr ny Chief Executive Officer för Grohe AG

Ledningsgruppsförändringar på Grohe AG: Thomas Fuhr utsedd till ny Chief Executive Officer och Jonas Brennwald blir Deputy Chief Executive Officer

Düsseldorf den 12 juli 2019. Grohe AG:s styrelse har utsett Thomas Fuhr till ny Chief Executive Officer för Grohe AG. Dessutom tillträder Jonas Brennwald, för närvarande Chief Sales Officer, i rollen som Deputy Chief Executive Officer Grohe AG och ansluter sig till GROHEs ledningsgrupp. Michael Mager, Executive Director Human Resources & Organization, och Stefan Gesing, Chief Financial Officer, förblir medlemmar i GROHEs ledningsgrupp. Dessa förändringar i ledningen träder i kraft med omedelbar verkan. De följer Michael Rauterkus avgång som Chief Executive Officer för GROHE och Chief Executive Officer för LIXIL Water Technology EMENA.

– GROHE kan se tillbaka på en enastående tillväxt. Vi anpassar nu vår organisationsstruktur för att säkerställa fortsatt tillväxt i EMENA-regionen. Jag är väldigt glad att tillkännage Thomas Fuhr som ny Chief Executive Officer för GROHE. Han är en erfaren och framgångsrik ledare inom operativ drift och teknik och kommer att bidra till att integrera GROHEs tillverknings- och tekniktillgångar i det globala LIXIL-spåret, säger Bijoy Mohan, Chief Executive Officer för LIXIL International.

Utöver dessa ändringar utnämns Jonas Brennwald till Deputy Chief Executive Officer för Grohe AG och Chief Executive Officer för LIXIL Water Technology-verksamheten i EMENA. Han kommer att vara ansvarig för att växa GROHEs verksamhet i Europa, Mellanöstern och Nordafrika och samtidigt nyttja LIXILs globala kapacitet, tillgångar och varumärken.

– Jag är väldigt glad att ha Jonas i ledningsgruppen för GROHE och det ledande affärsområdet LIXIL Water Technology EMENA. Han kommer att vara en integrerad del av arbetet för att fortsätta driva GROHEs tillväxt. En viktig aspekt är att fördjupa våra kundrelationer och göra ännu bättre användning av vårt omfattande nätverks potential i Europa, Mellanöstern och Nordafrika, säger Bijoy Mohan, Chief Executive Officer för LIXIL International.

Efter mer än 12 år lämnar Michael Rauterkus, Chief Execuity Officer Grohe AG, på egen begäran GROHE. Michael Rauterkus har sedan starten i november 2006 uppmuntrat professionaliseringen av försäljningen och har framgångsrikt bidragit till bolagets positiva utveckling. Till en början som chef för försäljningsregionen i centrala Europa och VD för Grohe Tyskland och sedan juni 2009 som Europachef. I oktober 2011 blev han Chief Sales Officer i Grohe AG, ansvarig för regionerna EMEA och Amerika. År 2015 utsågs Michael till Chief Executive Officer för GROHE. Under sitt ledarskap växte GROHE i EMENA två gånger marknadstillväxten under de senaste 5 åren – genom innovation inom teknik och lanseringen av kompletta badrumslösningar. Med IoT-lösningarna ligger GROHE nu i framkant i branschen.

– Vi vill tacka Michael Rauterkus för hans stora engagemang, som ligger till grund för GROHEs innovativa kraft och ständiga framgångar. Under sitt ledarskap har GROHE blivit en global marknadsledare inom branschen, säger Bijoy Mohan, Chief Executive Officer för LIXIL International.

Om Thomas Fuhr

Thomas Fuhr tog över rollen som Executive Director Operations för Grohe AG 2013, med ansvar för produktion, upphandling, logistik, kvalitet, teknik, forskning och utveckling samt hållbarhet. Dessutom leder han krankategorin inom LIXIL Water Technology. Före sin roll på GROHE spenderade Thomas Fuhr 22 år med Mercedes-Benz. Han har arbetat med ett brett spann av roller inom utveckling, tillverkning, kvalitet, logistik och inköp i Tyskland, Indien, USA och Storbritannien.

Om Jonas Brennwald

Sedan 2012 har Jonas Brennwald förvaltat olika försäljningsregioner för GROHE, senast som Chief Sales Officer. Innan han anslöt sig till GROHE har han haft många ledande befattningar på stora varumärken, däribland Mars, Ecolab, Goodyear Dunlop och fordonsleverantören Dorman.

I norra Europa har GROHE sitt regionala högkvarter i Köpenhamn och lokala säljkontor i Oslo, Stockholm och Helsingfors. GROHE är världens största leverantör av sanitetsprodukter samt ett globalt varumärke, dedikerad åt att producera och erbjuda innovativa vattenprodukter. Under flera årtionden har GROHE hållit fast vid sina varumärkesvärderingar; teknologi, kvalitet, design och hållbarhet. Dessa värden belyser GROHEs engagemang för att utveckla enastående upplevelser och att erbjuda ”Pure Freude an Wasser”. Genom ingenjörsvetenskap, innovation och design starkt förankrad i Tyskland, kan GROHE stolt hänvisa till brickan ”Made in Germany”, som ytterligare förstärker kundernas förtroende för varumärket. Alla GROHEs produktionsanläggningar använder sig av tekniker av hög kvalitet, för att försäkra enhetlighet med GROHEs värden och standarder. GROHE kan därmed försäkra att produkterna motsvarar även de högsta förväntningarna för utförande och funktion.Under de senaste 10 åren har GROHEs framgång bekräftats av mer än 280 design- och innovationspriser, samt ett flertal topplaceringar som ”Tysklands mest hållbara stora företag”. Flera projekt av hög profil världen runt är försedda med GROHEs produkter, vilket bevisar hur både arkitekter, designers samt utvecklare föredrar GROHEs produkter.

I 2014 blev GROHE en del av LIXIL Group Corporation, ett börsnoterat företag listat på Tokyobörsen. LIXIL är en global marknadsledare inom sanitetsindustrin, och förvaltar en bred portfölj av kända varumärken som GROHE, American Standard, och INAX. LIXIL är också Japans största leverantör av bostads- och byggmaterial.Läs mer på www.grohe.com

I 2014 blev GROHE en del av LIXIL Group Corporation, ett börsnoterat företag listat på Tokyobörsen. LIXIL är en global marknadsledare inom sanitetsindustrin, och förvaltar en bred portfölj av kända varumärken som GROHE, American Standard, och INAX. LIXIL är också Japans största leverantör av bostads- och byggmaterial. Läs mer påwww.grohe.com