Gröna Bilister gör tummen upp för oppositionens skuggbudget

Pressmeddelande   •   Apr 30, 2009 10:18 CEST

Oppositionen presenterade under onsdagen sin skuggbudget, med flera konkreta förslag som gynnar miljöfordonsutvecklingen i Sverige. Gröna Bilister gör tummen upp, men saknar en långsiktig prispolitik för de biobaserade drivmedlen.

- Oppositionen kommer med flera bra förslag, bland annat en skrotningspremie som gynnar miljöfordon, framtidens bilar. Vi har väntat på ett liknande initiativ, och välkomnar det, kommenterar Jakob Lagercrantz, ordförande i Gröna Bilister.

Gröna Bilister har länge propagerat för en skrotningspremie som ställer krav på att fordonen med dokumenterat och betydligt mindre utsläpp än den skrotade bilen, eller som  ersätts av kollektivtrafikkort för den som släpper sin bil.

I oppositionens förslag får bilar äldre än 1989 tillgång till skrotningspremien, i huvudsak bilar utan katalysator. Gröna Bilister vill även att skrotningspremien skall komma i fråga för bilar som har en hög bränsleförbrukning. För varje törstig bil som ersätts av en hälften så törstig halveras de klimatdrivande utsläppen.

I förslaget finns även ett bidrag till att konvertera bilar till etanol eller gas, Sedan 1 juli förra året är konvertering laglig, under förutsättning att fordonen klarar bilbesiktningens krav.

- Att ge bidrag till att konvertera bilar till etanol eller gas är mycket bra.  Det kommer att ge underlag för framväxten av en ny industri, och ge en möjlighet för miljöbovar att kraftigt minska sina utsläpp, kommenterar Jakob Lagercrantz.

Konvertering till etanol minskar utsläppen med 65 procent och till biogas med hela 85 procent.

En skärpt miljöbilsdefinition som oppositionen också föreslår har Gröna Bilister efterfrågat länge. Redan i år kommer Gröna Bilister att använda en skarpare definition i urvalet av Miljöbästa bilar.

För ytterligare information kontakta:
Jakob Lagercrantz, ordförande
Tfn: 0708-173 808
Mail: jakob.lagercranz@gronabilister.se

Cecilia Carlqvist, vd
Mail: cecilia.carlqvist@gronabilister.se

Gröna Bilister är Sveriges enda miljödrivna motororganisation, utser Miljöbästa Bil, granskar landets kommuner ur miljöbilsperspektiv och påverkar politiken i grön riktning. Gröna Bilister är en ideell medlemsorganisation med 1 200 betalande medlemmar, men ett betydligt större kontaktnät med bl.a. medlemstidningen Trafik & Miljö.

_______________________________________________
Gröna Bilister           Tfn 018-320 220